یک نقص نادر در موتورهای موشک آنگارا

0 615

سیروس برزو: شرکت فناوری‌های فضایی انرگوماش (Energomash)، سازنده موتورهای موشکی می‌گوید موتورهای آر. د-۱۹۱ (RD-191) موشک آنگارا (Angara) می‌تواند در موقع پرتاب منجر به تخریب آن شود. خلاصه گزارش منتشرشده در وب‌سایت انرگوماش که در نشست بزرگداشت سرگئی کارالف در مسکو مطرح شد می‌گوید: “یکی از ویژگی‌های موشک سنگین آنگارا – ۵ آ، محل اتصال طبقه‌های اول و دوم است (۴ واحد طبقه اول را شامل می‌شود که در اطراف طبق دوم قرار دارند) و درنتیجه نیاز به مهار کردن دارند. موشک آنگارا به‌گونه‌ای ساخته‌شده که می‌تواند تا کسر ۳۰ درصدی کشش اسمی
موتور واحد مرکزی, بدون هیچ مشکلی به‌کار خود ادامه دهد اما در وضعیت فعلی,
ممکن است کشش کار موتور واحد مرکزی ۳۸ درصد کاهش پیدا کند در این صورت,
این کاهش, منجر به نوسانات کم فرکانس در موتورهای آنگارا می‌شود که
می‌تواند منجر به نابودی موشک شود.
برای از بین بردن این مشکل در موتور، یک دریچه مخصوص پیشنهادشده است که اجازه می‌دهد تا دامنه نوسانات را به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد اما بااین‌وجود، در برخی موارد موتور در همین نوسانات کم هم عکس العمل نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب، کارشناسان نتیجه می‌گیرند، مسئله نوسانات لرزش کم، هنوز پابرجا است.
“آنگارا” یک خانواده از موشک‌های سازگاربامحیط‌زیست در کلاس‌های مختلف است. که شامل موشک‌های سبک آنگارا-1.2، متوسط آنگارا-آآ ۳، آنگارای سنگین آ-۵ و نمونه اصلاح‌شده آنگارا- آ ۵ ام  و موشک‌های قدرتمند آنگارا ب ۵ ام است. در حال حاضر تنها یک موشک سنگین آنگارا-آآ ۵ وجود دارد که در سال ۲۰۱۴ پرتاب گردید. پرتاب بعدی برای سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی‌شده بود اما بعداً به‌پایان سال ۲۰۱۹ موکول شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12240
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها