قدیمی‌ترین سنگ تاریخ زمین روی کره ماه پیدا شد

0 1,065

محققان ناسا (NASA) اعلام کرده‌اند سنگی که حدود نیم‌قرن پیش از ماه به زمین آورده شد قدیمی‌ترین سنگ تاریخ سیاره است.

این سنگ در سال۱۹۷۱ و طی مأموریت آپولو۱۴ برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر توسط فضانوردان به زمین آورده شد. حالا و پس از گذشت ۴۸سال متخصصان مدعی شده‌اند که این نمونه زمانی بخشی از زمین بوده اما براثر برخورد یک ستاره دنباله‌دار یا شهاب‌سنگ به کره زمین به فضا پرتاب‌شده و درنهایت روی ماه فرود آمده است. البته این ماجرا به زمانی مربوط می‌شود که کره ماه نسبت به زمان فعلی سه برابر به زمین نزدیک‌تر بوده است.
آنچه به شناسایی منشأ این سنگ کمک کرده پیدا شدن مقادیری کواتز، فلداسپات و زیرکن در آن بوده که روی زمین رایج هستند اما به‌شدت روی ماه نایاب هستند.

به گفته محققان ناسا باگذشت زمان قدیمی‌ترین سنگ تاریخ با مواد دیگری روی کره ماه ترکیب‌شده و برای ۳.۹میلیارد سال زیر سطح ماه مدفون‌شده است. حدود ۲۶میلیون سال قبل یک سیارک به سطح ماه برخورد کرده و دهانه مخروطی آن را برای همیشه به یادگار گذاشت. محققان بر این باورند که این برخورد باعث شده سنگ قدیمی دوباره به سطح ماه بازگردد.
محققان متوجه شده‌اند که سنگ مذکور در دمایی مشابه با نمونه‌های روی زمین و دروانی که سیاره ما هنوز جوان بوده شکل‌گرفته است. فرایند کریستالی شدن آن نیز در عمق ۱۲.۴مایلی و حدود ۴تا ۴.۱میلیارد قبل روی‌داده است.
دکتر دیوید کرینگ (David Kring)، دانشمند ناسا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته بر این باور است که این کشف فوق‌العاده به ایجاد تصویری بهتر از زمین و برخورد اجسام فضایی به سطح آن کمک می‌کند.
کاربران ناشناس

الان دیگه نمیتونستند دروغ رفتن به کره ماه را با این سنگ توجیه کنند…بعد از پنجاه سال فکر کردن…این نظر را دادند..واقعا که!!!!!

کاربران ناشناس