موافقت رئیس‌جمهور با تاسیس «مرکز تخصصی ساخت ماهواره» در کشور

0 779

با توجه به‌ضرورت توسعه برنامه فضایی کشورمان جهت دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز این عرصه، وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت با تأیید پیشنهاد واصله به کابینه، احداث تأسیسات جدیدی را برای طراحی و ساخت ماهواره در کشور تصویب کردند.

طبق این مصوبه، منطقه‌ای به وسعت بیش از ۵۰۰هزار مترمربع دریکی از مناطق استان خراسان رضوی جهت ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و عملیاتی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فضایی ایران) قرار خواهد گرفت.

این مصوبه که در سال گذشته مورد تأیید حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور نیز قرارگرفته، با شماره ابلاغی ۱۶۰۸۴ توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور به ۳ وزارتخانه جهاد کشاورزی (مالک اراضی مذکور)، وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد (جهت صدور سند مالکیت جدید) ارسال‌شده و هرگونه تغییر بهره‌بردار فعلی آن یعنی سازمان فضایی، فقط با تصویب رسمی هیئت دولت امکان‌پذیر خواهد بود.

نیازمند مرکز هماهنگی ساخت ماهواره هستیم
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در پاسخ به سؤالی پیرامون ضرورت و علت تصویب این مصوبه مهم توسط هیئت وزیران، اظهار داشت: آنچه در حوزه ماهواره‌ای به آن نیاز داریم این است که مراکز مختلف به‌صورت یکپارچه و هماهنگ باهم عمل کنند.

وی با اشاره به تجربه موفق ساخت انواع ماهواره‌ها در مراکز علمی و به‌خصوص دانشگاهی کشورمان تصریح کرد: البته ازآنجاکه بخش عمده‌ای از موضوع طراحی و ساخت ماهواره به حوزه‌های علمی و دانشی بازمی‌گردد لذا دانشگاه‌ها توان بالایی در این زمینه‌دارند ولی بعد از رسیدن به این فناوری لازم است که ادامه کار به مراکز فناوری و شرکت‌های صنعتی واگذار شود که این امر اکنون در حال انجام است.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12232
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
5 سال قبل

در مورد انتخاب تصویر برای این مطلب به شما تبریک می گویم. تعبیر چشمبندی و تردستی برای این آقایان بسیار بجاست!