1397/11/08

ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی اولویت کشور در حوزه فضا

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته بابیان اینکه ۱۷کشور دنیا برای اعزام انسان به فضا از زیرساخت‌های بین‌المللی که در این زمینه ایجادشده است، بهره می‌برند، گفت: «ما اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، همین مسیر را می‌رویم؛ ولی در حال حاضر تمرکز ما برساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی و پرتابگرهایی...
ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی اولویت کشور در حوزه فضا
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته بابیان اینکه ۱۷کشور دنیا برای اعزام انسان به فضا از زیرساخت‌های بین‌المللی که در این زمینه ایجادشده است، بهره می‌برند، گفت: «ما اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، همین مسیر را می‌رویم؛ ولی در حال حاضر تمرکز ما برساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی و پرتابگرهایی است که این ماهواره‌ها را در مدار قرار دهد.»
دکتر منوچهر منطقی در نشست خبری که در محل سازمان صداوسیما برگزار شد، بابیان اینکه فناوری‌های مربوط به حمل‌ونقل هوایی به یکدیگر در حال نزدیک شدن است، افزود: «همه فناوری‌های این حوزه چون کشتی، ریلی، خودرو، هواپیما و بخش‌های فضایی به سمت هوشمند شدن درحرکت هستند. این فناوری‌های فضایی و هوایی به یکدیگر شبیه شده است، به‌گونه‌ای که توسعه در فناوری یکی از این حوزه‌ها منجر به توسعه سایر حوزه‌ها می‌شود.»
وی بابیان اینکه حمل‌ونقل به‌صورت یک مجموعه ترکیبی تبدیل‌شده است، خاطرنشان کرد: «برای آنکه با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان، حمل‌ونقل صورت گیرد، از حمل‌ونقل ترکیبی استفاده می‌شود و در دنیا نیز بخش‌های مجزای هوایی و فضایی ایجاد نمی‌شود و به سمت موبیلیتی یا یکپارچه‌سازی رفتند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این بخش استفاده می‌کنند.»
منطقی با بیان اینکه ما در ایران از ۲سال قبل به‌صورت غیررسمی در این زمینه کار را آغاز کردیم، ادامه داد: «ولی زمان آن رسیده بود که به این فناوری‌ها هویت دهیم و زمانی که ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته ایجاد شد، بخش‌های مختلف راه و شهرسازی به ما اعلام کردند که در چه بخش‌هایی کمبود دارند و در چه زمینه‌هایی اقدام شده است.»
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته آغاز فعالیت این ستاد را از آبان ماه امسال عنوان کرد و افزود: «این ستاد در حوزه ریلی و در حوزه تولید و طراحی محصول ایجادشده است؛ ما در مورد اجزای یک محصول ریلی می‌توانیم تا ۸۵درصد به‌صورت خوداتکا عمل کنیم و این خوداتکایی در این حوزه به‌طور متوسط حدود ۴۵درصد است، ولی در بخش خودرویی ۶۰تا ۷۰درصد است که این اختلاف به دلیل این است که این دو از یکدیگر مجزا بودند و از زنجیره تأمین مشترکی بهره نبردند؛ ازاین‌رو زمانی که این دو بخش در کنار هم قرار گیرند، می‌توانیم در جهت افزایش خوداتکایی، ۱۰تا ۲۰درصد وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.»
وی اضافه کرد: «این عدم خوداتکایی در بخش خودرویی به میزان ۱۰تا ۲۰درصد درجاهایی است که دارای فناوری‌های پیشرفته است و این فناوری‌ها در سایر بخش‌ها موجود است. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر کیسه هوای خودرو را به‌طور کامل از خارج وارد می‌کنیم و این فناوری در بخش‌های هوایی و فضایی موجود است و کافی است این اجزای مختلف در کنار هم قرار گیرد و می‌تواند فناوری به‌گونه‌ای به محصول تبدیل شود که بتوان از آن در ارتقای ایمنی خودرو استفاده کرد.»
منطقی همچنین با اشاره به تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در اسناد بالادستی فناوری فضایی، یادآور شد: «دقت دوربین در ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴۰متر بود و این میزان در ماهواره دوستی دانشگاه صنعتی شریف حدود ۱۶تا ۲۰متر است و در حال حاضر تأکید برساخت ماهواره‌هایی با دقت حدود ۱۰ متر است؛ ولی نیاز به دوربین‌هایی داریم که بتواند دقت ۱۰متر را بگیرد.»
وی تأکید کرد: «برای این امر نیازمند حس‌گرهای آن هستیم تا بتوانیم به‌دقت کمتر از ۱۰ برسیم که قطعاً به آن می‌رسیم.»
منطقی همچنین بابیان اینکه معمولاً دوربین‌های ماهواره‌ها چند طیفی هستند؛ ازاین‌رو تصاویر ارسالی از ماهواره‌های ساخت داخل رنگی است، خاطرنشان کرد: «اعزام انسان به فضا یکی از اهداف موردنظر در حوزه فضایی است؛ ولی بررسی‌های ما نشان داد که بهتر است این پروژه را در دو فاز انجام دهیم. یک‌فاز این است که موجود زنده‌ای را به فضا پرتاب کنیم و برگردانیم که موفق شدیم و فاز دوم انسان به فضا است.»
دبیر ستاد توسعه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته اضافه کرد: «با توجه به اینکه در همه جای دنیا برای اعزام انسان به فضا از یکسری تشکیلات مشترک در سطح بین‌الملل استفاده می‌کنند و ما مشاهده کردیم که اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، باید از این مسیر عبور کنیم.»
وی بابیان اینکه تاکنون ۱۷کشور از تأسیساتی که روسیه در این زمینه ایجاد کرده، استفاده می‌کنند، ادامه داد: «ما نیز برنامه‌ریزی کردیم که اگر بخواهیم انسان به فضا اعزام کنیم، از این تأسیسات استفاده کنیم.»
منطقی درعین‌حال تأکید کرد:« ولی در حال حاضر اولویت ما در حوزه فضایی توسعه بخش‌هایی است که بتوانیم این حوزه را به اقتصاد نزدیک کنیم. زمانی که استفاده از فناوری فضایی در اقتصاد اولویت باشد، به‌جای کاهش بودجه‌ها، بودجه‌ها روند افزایشی می‌یابد و از آن در این حوزه استفاده خواهیم کرد؛ ولی الآن تمرکز ما بر روی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و پرتاب‌کننده‌ای است که ماهواره را در مدار قرار دهد.»

داخلی | راهبرد |

نظر شما
اخبار مرتبط

تست‌های جدید بر روی ماهواره دوستی انجام شد

1397/10/02
رئیس سازمان فضایی ایران گفت:« ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف و ایستگاه‌های زمینی آن طراحی و ساخته شد.» مرتضی براری در اینستاگرام نوشت:« با تلاش بیش از ۱۵۰ نیروی متخصص و همکاری ۵ دانشکده تخصصی...

جزئیات برقراری ارتباط ماهواره پیام با زمین

1397/10/26
رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح جزئیات برقراری ارتباط پیام با زمین گفت: ماهواره پیام پس از جدا شدن از ماهواره بر با ما ارتباط برقرار کرد. مرتضی براری افزود: این اولین تجربه کشور ما بدین...

طی شش تا هشت ماه می توانیم ماهواره با کیفیت بهتر از پیام بسازیم

1397/10/30
مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی در گفت‌وگویی رادیویی توضیحاتی درباره پرتاب ماهواره پیام ارائه کرد.

ماهواره دوستی با سفیر به فضا می رود

1397/11/06
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران: ماهواره دوستی با ماهواره‌بر سفیر پرتاب و در همین ایام قبل از دهه فجر این کار انجام خواهد شد امیر حاتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به این...

پربازدیدکننده ترین خبر

همکاری عشق‌آباد و پاریس برای ساخت دومین ماهواره ترکمنی

نمایندگان شرکت‌های فرانسوی تولیدکننده تجهیزات هوا و فضا Airbus Defence and Space و تالس آلینا اسپیس (Thales Alenia Space) در سومین اجلاس گروه همکاری‌های مشترک ترکمنستان و فرانسه که در شهر «عشق‌آباد» برگزار شد، شرکت کردند. یکی از موضوعات موردبحث و بررسی این اجلاس، چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور درزمینهٔ ساخت دومین ماهواره ترکمنی بود. ترکمنستان و فرانسه از تجربه همکاری در این زمینه برخوردار می‌باشند. شرکت تالس آلینا اسپیس از شرکای عشق‌آباد در بخش صنایع هوا و فضا بوده و نخستین ماهواره ترکمنی را ساخته است که در سال ۲۰۱۵ به مدار فرستاده شد. نخستین ماهواره ترکمنی موسوم به «TürkmenÄlem 52°E» بوده و پخش شبکه‌های تلویزیونی اچ‌دی و چندرسانه‌ای را انجام می‌دهد. تفاوت سیستم دومین ماهواره ترکمنی این است که در مدار پائین تر قرارگرفته و برای حوزه‌های اقتصاد ملی این کشور مانیتورینگ وضعیت کشاورزی، صنایع نفت و محیط‌زیست را انجام خواهد داد. علاوه بر توسعه تعاملات در بخش هوا و فضا و ازجمله ارائه خدمات، آموزش مهندسین فنی همچنین دو طرف در خصوص همکاری‌های متقابل درزمینهٔ های سوخت و انرژی، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و ... گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. ​