دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته بابیان اینکه ۱۷کشور دنیا برای اعزام انسان به فضا از زیرساختهای بینالمللی که در این زمینه ایجادشده است، بهره میبرند، گفت: «ما اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، همین مسیر را میرویم؛ ولی در حال حاضر تمرکز ما برساخت ماهوارههای سنجشی و مخابراتی و پرتابگرهایی است که این ماهوارهها را در مدار قرار دهد.»
دکتر منوچهر منطقی در نشست خبری که در محل سازمان صداوسیما برگزار شد، بابیان اینکه فناوریهای مربوط به حملونقل هوایی به یکدیگر در حال نزدیک شدن است، افزود: «همه فناوریهای این حوزه چون کشتی، ریلی، خودرو، هواپیما و بخشهای فضایی به سمت هوشمند شدن درحرکت هستند. این فناوریهای فضایی و هوایی به یکدیگر شبیه شده است، بهگونهای که توسعه در فناوری یکی از این حوزهها منجر به توسعه سایر حوزهها میشود.»
وی بابیان اینکه حملونقل بهصورت یک مجموعه ترکیبی تبدیلشده است، خاطرنشان کرد: «برای آنکه با کمترین هزینه و سریعترین زمان، حملونقل صورت گیرد، از حملونقل ترکیبی استفاده میشود و در دنیا نیز بخشهای مجزای هوایی و فضایی ایجاد نمیشود و به سمت موبیلیتی یا یکپارچهسازی رفتند و از توانمندیها و ظرفیتهای این بخش استفاده میکنند.»
منطقی با بیان اینکه ما در ایران از ۲سال قبل بهصورت غیررسمی در این زمینه کار را آغاز کردیم، ادامه داد: «ولی زمان آن رسیده بود که به این فناوریها هویت دهیم و زمانی که ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته ایجاد شد، بخشهای مختلف راه و شهرسازی به ما اعلام کردند که در چه بخشهایی کمبود دارند و در چه زمینههایی اقدام شده است.»
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته آغاز فعالیت این ستاد را از آبان ماه امسال عنوان کرد و افزود: «این ستاد در حوزه ریلی و در حوزه تولید و طراحی محصول ایجادشده است؛ ما در مورد اجزای یک محصول ریلی میتوانیم تا ۸۵درصد بهصورت خوداتکا عمل کنیم و این خوداتکایی در این حوزه بهطور متوسط حدود ۴۵درصد است، ولی در بخش خودرویی ۶۰تا ۷۰درصد است که این اختلاف به دلیل این است که این دو از یکدیگر مجزا بودند و از زنجیره تأمین مشترکی بهره نبردند؛ ازاینرو زمانی که این دو بخش در کنار هم قرار گیرند، میتوانیم در جهت افزایش خوداتکایی، ۱۰تا ۲۰درصد وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.»
وی اضافه کرد: «این عدم خوداتکایی در بخش خودرویی به میزان ۱۰تا ۲۰درصد درجاهایی است که دارای فناوریهای پیشرفته است و این فناوریها در سایر بخشها موجود است. بهعنوانمثال در حال حاضر کیسه هوای خودرو را بهطور کامل از خارج وارد میکنیم و این فناوری در بخشهای هوایی و فضایی موجود است و کافی است این اجزای مختلف در کنار هم قرار گیرد و میتواند فناوری بهگونهای به محصول تبدیل شود که بتوان از آن در ارتقای ایمنی خودرو استفاده کرد.»
منطقی همچنین با اشاره به تحقق اهداف پیشبینیشده در اسناد بالادستی فناوری فضایی، یادآور شد: «دقت دوربین در ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴۰متر بود و این میزان در ماهواره دوستی دانشگاه صنعتی شریف حدود ۱۶تا ۲۰متر است و در حال حاضر تأکید برساخت ماهوارههایی با دقت حدود ۱۰ متر است؛ ولی نیاز به دوربینهایی داریم که بتواند دقت ۱۰متر را بگیرد.»
وی تأکید کرد: «برای این امر نیازمند حسگرهای آن هستیم تا بتوانیم بهدقت کمتر از ۱۰ برسیم که قطعاً به آن میرسیم.»
منطقی همچنین بابیان اینکه معمولاً دوربینهای ماهوارهها چند طیفی هستند؛ ازاینرو تصاویر ارسالی از ماهوارههای ساخت داخل رنگی است، خاطرنشان کرد: «اعزام انسان به فضا یکی از اهداف موردنظر در حوزه فضایی است؛ ولی بررسیهای ما نشان داد که بهتر است این پروژه را در دو فاز انجام دهیم. یکفاز این است که موجود زندهای را به فضا پرتاب کنیم و برگردانیم که موفق شدیم و فاز دوم انسان به فضا است.»
دبیر ستاد توسعه فضایی و حملونقل پیشرفته اضافه کرد: «با توجه به اینکه در همه جای دنیا برای اعزام انسان به فضا از یکسری تشکیلات مشترک در سطح بینالملل استفاده میکنند و ما مشاهده کردیم که اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، باید از این مسیر عبور کنیم.»
وی بابیان اینکه تاکنون ۱۷کشور از تأسیساتی که روسیه در این زمینه ایجاد کرده، استفاده میکنند، ادامه داد: «ما نیز برنامهریزی کردیم که اگر بخواهیم انسان به فضا اعزام کنیم، از این تأسیسات استفاده کنیم.»
منطقی درعینحال تأکید کرد:« ولی در حال حاضر اولویت ما در حوزه فضایی توسعه بخشهایی است که بتوانیم این حوزه را به اقتصاد نزدیک کنیم. زمانی که استفاده از فناوری فضایی در اقتصاد اولویت باشد، بهجای کاهش بودجهها، بودجهها روند افزایشی مییابد و از آن در این حوزه استفاده خواهیم کرد؛ ولی الآن تمرکز ما بر روی طراحی و ساخت ماهوارههای سنجشی و مخابراتی و پرتابکنندهای است که ماهواره را در مدار قرار دهد.»
منبع
خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12214
دفتر مطالعات فضایی اسپاش به عنوان تنها نهاد مطالعاتی خصوصی در بخش فضایی ایران به همت جمعی از روزنامهنگاران، کارشناسان و دلسوزان حوزه فضایی به عنوان یکی از خدمات ارئه شده توسط دفتر مطالعات فضایی راهاندازی شد.
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
ورود از طریق اکانت گوگل
وارد شدن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها