امارات در صدد افزایش سرمایه‌گذاری فضایی

0 636

امارات متحده عربی قصد دارد طی برنامه‌ای جدید و به منظور گسترش صنعت فضایی خود، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فضایی را افزایش دهد. “برنامه ملی ارتقای سرمایه‌گذاری فضایی” که اخیرا توسط سازمان فضایی امارات اعلام شده است، در واقع بخشی از یک حرکت گسترده با هدف تبدیل امارات به یکی از قدرت‌های فضایی نوظهور می‌باشد که ماموریت ارسال کاوشگر به مریخ و پرتاب فضانورد به فضا نمونه‌هایی از پروژه‌های آن می‌باشند.

یکی از اهداف برنامه ارتقای سرمایه‌گذاری فضایی امارات، جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی در صنعت فضایی این کشور می‌باشد. در بیانیه‌ای که توسط سازمان فضایی امارات در مورد این برنامه منتشر شده، تبیین جزئیات برنامه به ماه‌های آتی موکول شده است اما تاسیس مراکز شتابدهنده کسب و کار، تخصیص بودجه و احداث مناطق اقتصادی ویژه از جمله تمهیداتی هستند که وجودشان در این برنامه قطعی می‌باشد.

محمد الاهبابی (Mohammed Al Ahbabi) رییس سازمان فضایی امارات می‌گوید: «سازمان فضایی امارات به عنوان یک نهاد دولتی، نقشی فعالانه را در تسهیل و ترغیب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش فضایی ایفا کرده و تلاش دارد تا محیطی مساعد برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذارها ایجاد کند تا از تبدیل پتانسیل بالقوه خود به رشد اطمینان یابند.»

صنعت فضایی دیگر در کشور امارات بخش جدیدی به شمار نمی‌آید؛ اپراتور تلفن‌های ماهواره‌ای ثریا (Thuraya) از دهه 90 میلادی در این کشور با دو ماهواره در مدار GEO آغاز به کار نمود و در سال 2007 نیز شرکت مخابرات ماهواره‌ای یاهست (Yahsat) تاسیس شد که اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابرات ماهواره‌ای در سطح خاورمیانه می‌باشد. در سال 2009 شرکت سرمایه‌گذاری اعبار (Aabar Investments) سرمایه‌ای 280 میلیون دلاری را به پروژه پروازهای زیرمداری شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) تزریق کرد. با توجه به اینکه مبلغ مذکور تقریبا یک سوم ارزش کل سهام ویرجین گلکتیک می‌باشد گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه نهایتا اپراتوری یکی از هواپیماهای فضایی اسپیس‌شیپ2 (SpaceShipTwo) به امارات واگذار شود به وجود آمده است.

دولت امارات در سال‌های اخیر توجه و بودجه بیشتری را به فعالیت‌های فضایی اختصاص داده است. تاسیس سازمان فضایی، تبیین قانون ملی فضایی، پروژه ارسال مدارگرد به ماه تا سال 2020 و ساخت ماهواره سنجشی بومی خلیفه‌ست (KhalifaSat) موید این موضوع می‌باشند. علاوه بر این، نخستین فضانوردان اماراتی در سال 2018 استخدام شدند که قرار است در سال جاری میلادی توسط روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شوند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12208
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها