1397/11/06

پرتاب بدون سرنشین نیوشپارد با محموله‌های ناسا

عصر ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) ساعت ۱۸:۲۰ به وقت تهران٬ شرکت بلواوریجین(blueorigin) بار دیگر نیوشپارد(newshepard) حامل زیرمداری جدید خود را آزمایش کرد. این دهمین آزمایش این حامل زیرمداری بود. طی این پرتاب محموله‌هایی از دانشگاه فلوریدا(univercity of florida) به همراه ۹ محموله آزمایشی از ناسا(nasa) به به ارتفاع...
پرتاب بدون سرنشین نیوشپارد با محموله‌های ناسا

عصر ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) ساعت ۱۸:۲۰ به وقت تهران٬ شرکت بلواوریجین (Blue Origin) بار دیگر نیوشپارد (newshepard) حامل زیرمداری  جدید خود را آزمایش کرد.
این دهمین آزمایش این حامل زیرمداری بود. طی این پرتاب محموله‌هایی از دانشگاه فلوریدا(university of florida) به همراه ۹ محموله آزمایشی از ناسا (nasa) به به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری از سطح دریا پرتاب شدند.

ناسا با شرکت در این پرتاب قصد دارد استفاده از امواج صوتی برای تعیین سطح سوخت را آزمایش کند. در عوض این آزمایش ناسا تمام هزینه‌های این پرتاب را بر عهده گرفته است.

دیگر هدف ناسا برای شرکت در این پرتاب آزمایش حسگرهایی است که برای اندازه گیری شرایط فیزیکی فضاپیماهای سرنشین دار همچون دما٬ فشار٬ دی‌اکسیدکربن و امواج صوتی به کار می‌روند.

از سوی دیگر دانشگاه فلوریدا با سه محموله آزمایشی خود در این پرتاب شرکت کرد. هدف از حضور دو تا از این محموله ها برسی اثرات گرد و غبار بر روی ماموریت های فضایی است. این اطلاعات برای سفر به ماه و مریخ و حتی سفرهای دور‌تر بسیار مفید هستند.

دیگر محموله دانشگاه فلوریدا به هدف برسی شرایط میکروگرانشی بر روی گیاهان پرتاب شد. این آزمایش که پیشتر در تاریخ ۱۳دسامبر(۲۲ آذر) به وسیله فضاپیمای ویرجین گلکتیک انجام شده بود٬ اطلاعاتی مفید هم برای علوم فضایی و هم برای علوم زیست شناسی در بر خواهد داشت.
نیوشپارد یک موشک سبک تک مرحله‌ای است که بر خلاف اکثر حامل‌های فضایی هم موتور و هم کپسول آن قابل بازگشت و استفاده مجدد هستند. این موشک ۱۸ متر طول دارد و موتور آن قادر به تولید خروجی ۴۹۰ کیلونیوتن است. بلواوریجین اعلام کرده برنامه دارد تا آخر سال جاری میلادی نخستین گردشگر فضایی خود را به وسیله نیوشپارد به شرایط بی‌وزنی برساند هرچند هنوز اقدامی برای پیش‌فروش بلیط‌ها انجام نداده.
اولین پرتاب نیوشپارد در آوریل (اردیبهشت) سال ۲۰۱۵ بود و از آن زمان تا کنون نیوشپارد ۱۰ پرتاب داشته که همه‌ آنها موفق بوده‌اند.

منبع: space.com