اروپا اکسیژن و آب از ماه استخراج می‌کند

0 647

سازمان فضایی اروپا (ESA) تصمیم دارد تا ۲۰۲۵میلادی حفاری را در ماه آغاز کند. این سازمان قراردادی ۱۲ماهه با شرکت  ماهواره‌برسازی آرین‌ گروپ (Arian Group) امضا کرده تا مطالعات و آماده‌سازی برای مأموریت استخراج سنگ ماه یا ریگولیت را انجام دهد.

سطح کره ماه تقریبا به طور کامل از سنگ پوشه پوشیده شده که شامل ترکیباتی مانند خاک رس، قطعات شیشه‌ای، مواد معدنی و ترکیبات شیمایی مانند اکسید آهن است که از آن می‌توان اکسیژن، آب و حتی سوخت استخراج کرد. بسیاری از سازمان‌های فضایی معتقد هستند حفاری و استفاده از معادن فضایی یکی از ملزومات تشکیل کلونی‌های انسانی در سایر کره‌ها است.
دکتر دیوید پارکر (David Parker) به عنوان مدیر اکتشاف رباتیک در آژانس فضایی اروپا باور دارد استفاده از منابع فضایی می‌تواند کلید اصلی بقای انسان در کلونی‌ها باشد و یکی از برنامه‌های اصلی این آژانس در آینده‌ای نزدیک کار روی چنین پروژه‌هایی خواهد بود.
در این پروژه آرین گروپ با شرکت آرین اسپیس (Arian Space) و استارت آپ آلمانی، پی‌تی‌ساینتیستز (PTScientists) همکاری می‌کنند تا یک سطح‌نشین ماه را طراحی کنند و بسازند. شرکت بلژیکی، اسپیس اپلیکیشنز سرویسز (Space Applications Services) تجهیزات کنترل زمینی، مخابرات و خدمات همراه را  فراهم می‌کند.
البته قرار نیست طی این پروژه انسانی به ماه فرستاده شود بلکه تجهیزات رباتیک ارسال شد.
در حال حاضر، کمپانی آرین گروپ به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی این پروژه اعلام کرده که قمر نورد آرین۶۴ (Ariane 64) می تواند طی ماموریت خود در خود در کره ماه با ظرفیت ۸.۵تن بارگیری کند.
پیش از این هم دانشمندان چینی برای رشد دادن گیاهی روی کره ماه تلاش‌هایی انجام دادند که البته این پروژه سرانجام شکست خورد. در ضمن، تلاش‌های این احتمال وجود دارد که تشکیل کلونی‌های انسانی روی ماه به خاطر وجود مشکلات مختلف هیچ زمانی عملی نشود. مثلا مدتی پیش دانشمندان فضایی به این موضوع پی بردند که غبار ماه می‌تواند باعث ابتلای انسان به بیماری‌های مرگبار شود.

 

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12192
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها