وقفه در برنامه موشکی پوتین به خاطر احتمال انفجار راکت جدید روسیه

0 560

دانشمندان ایراد فنی بزرگی در موتورهای ماهواره‌بر  فضایی جدید و پرچم‌دار روسیه پیدا کردند که موجب می‌شود احتمال انفجار آن به‌شدت بالا رود. بدین ترتیب در برنامه موشکی پوتین وقفه افتاده است.
کشور روسیه چند وقتی است که درحال‌توسعه‌ی ماهواره‌بر آنگارا  آ۵ است تا آن را جایگزین ماهواره‌بر سنگین پروتون ام  کند. به همین دلیل آنگارا آ۵ (Angara-A5) را سال ۲۰۱۴ میلادی به‌صورت آزمایشی پرتاب نمود.
آنگارا آ۵ درواقع یک وسیله‌ی نقلیه HLV یا HLLV محسوب می‌شود که قادر است باری ۲۰ تا ۵۰ تنی را به مدار نزدیک زمین منتقل کند. این مدل که در که واقع رقیبی برای فالکون هوی (Falcon heavy) محسوب می‌شود می‌تواند بارهایی بیش از ۲۰ تن را نیز به مدار زمین ببرد. قرار است سکوی پرتاب مخصوص این ماهواره‌بر  نیز سال ۲۰۲۱ میلادی ساخته شود.
تیرماه امسال رئیس‌جمهور روسیه مدعی شده بود که آنگارا آ۵ اهمیت بسیار بالایی برای دفاع از امنیت ملی روسیه دارد و به همین دلیل از سازمان فضایی فدرال روسیه یعنی روسکاسموس درخواست کرد تا تمام تلاششان را بکار ببندند تا بتوانند این ماهواره‌بر را در موعد مقرر روانه‌ آسمان کنند.
بااین‌وجود ماه گذشته دانشمندان متوجه شدند که در سیستم‌های موتور ماهواره‌بر مذکور مشکلاتی وجود دارد که احتمال انفجار آن در فرآیند پرتاب را بالا می‌برد. مشکل اینجاست که موتورهای آنگارا آ۵ نوساناتی با فرکانس پایین ایجاد می‌کند و همین مسئله ممکن است ماهواره‌بر را نابود سازد.
ازاین‌رو یک دریچه مخصوص در نظر گرفته‌شده تا مشکل موجود را حل کند اما موفق نبوده و گفته‌شده هنوز نوسانات ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که بروز چنین ایرادی پروژه را چقدر به‌عقب می‌اندازد اما مشخصاً در برنامه موشکی پوتین وقفه‌ای بلندمدتی ایجاد خواهد شد و مسلماً خوشایند رییس جمهوری روسیه نخواهد بود.


منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12171
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها