خطر میکروارگانیسم برای ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 540
دانشمندان پژوهشگاه مسائل زیست پزشکی مسکو وابسته به آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences)، در نمونه‌هایی که از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فضانوردان به زمین آورده شده، میکروارگانیسم‌های بسیاری ازجمله باکتری‌هایی در غشای مخاطی و پوست انسان و مواد مغذی زندگی می‌کنند پیداکرده‌اند.
در گزارش این پژوهشگاه به اجلاس پزشکی مسکو که طی روزهای ۲۹ژانویه تا یک فوریه در مسکو برگزار خواهد شد آمده است: در کل، بیش از ۱۰۰گونه از میکروارگانیسم‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی یافت شد، ۶۶مورد از آن‌ها باکتری و ۳۴گونه قارچ، ۲نوع مخمر و ۲نوع قارچ مانند هستند.
این گزارش اشاره می‌کند که هوا و سطح داخلی و تجهیزات محوطه مسکونی ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌طور منظم تحت نظارت میکروبیولوژیکی قرار دارد و تا به امروز حدود ۱۵۰۰بار از آن نمونه‌برداری شده است. در میان این نمونه‌ها، باکتری‌هایی که به‌طور مداوم در غشاهای مخاطی و پوست انسان دیده می‌شود، استافیلوکوک، کورینباکتریوم، میکروکوکوس، باکتری‌های تشکیل‌دهنده جنس باسیلوس و نیز باکتری‌های غیر غلیظ گرم منفی، اغلب در بخش مسکونی ایستگاه فضایی بین‌المللی یافت شده‌اند.
طبق گفته متخصصان پژوهشگاه مسائل زیست پزشکی مسکو، قارچ‌ها در بخش مسکونی ایستگاه فضایی بین‌المللی، دامنه قابل‌توجهی دارند. ازجمله انواع مختلف میکروسیت ،سلول کوچک‌تر از ۶میکرون، از جنس اسپرگلیوس، پنیسیلیوم و کلادوسپوریوم به‌طور گسترده‌ای در نمونه‌ها وجود دارد.
این گزارش می‌گوید: این میکروارگانیسم‌ها، هتروتروف‌هایی هستند که به‌طور فعال در مواد پلیمری مواد طبیعی و مصنوعی می‌توانند به وجود آیند و باعث آسیب آن‌ها شوند، با توجه به امکان توسعه زیست در یک حجم بسته و فضای طولانی‌مدت که در ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد، تکثیر آن‌ها بیشتر صورت می‌گیرد.
هتروتروف‌ها ریز انگل‌هایی هستند که نمی‌توانند از ترکیبات معدنی ترکیبات آلی بسازند و به‌جای آن‌که انرژی موردنیاز خود را از خورشید، یا انرژی شیمیایی بعضی از مواد به دست آورد، از مواد غذایی ساخته‌شده توسط جانداران دیگر و یا حتی به‌طورکلی از بدن جانداران دیگر کسب می‌کند.
منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12169
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها