ناسا چشمان خود در سیاره مریخ را از دست می‌دهد

0 591
راهپیمایی بر روی سطوح نوک‌تیز سیاره سرخ، مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity rover) را به انتهای اجباری مأموریت خود نزدیک کرده است.
کارشناسان ناسا (NASA) در جدیدترین تصاویر دریافتی از مریخ  که از بدنه مریخ‌نورد گرفته‌شده است متوجه شدت یافتن آسیب چرخ‌های آن شده‌اند.
حرکت بر روی صخره‌ها و سطوح سنگی سیاره سرخ سبب شده است تا آسیب‌هایی شدید به بدنه مریخ‌نورد به‌ویژه چرخ‌های آن وارد شود که امکان تعمیر آن‌ها وجود ندارد.
کنجکاوی دارای ۶چرخ است که امکان حرکت بر روی سطوح مختلف را به آن می‌دهد.
عکس جدید به‌دست‌آمده تکه‌تکه شدن بخش‌هایی از پوشش آلومینیومی چرخ مریخ‌نورد را نشان می‌دهد؛ اولین بار در سال۲۰۱۷ کارشناسان ناسا مشکل آسیب‌دیدگی چرخ‌های مریخ‌نورد را جدی اعلام کردند که این مشکل در طول سال گذشته افزایش‌یافته است. 
محققان در نظر دارند با بروز رسانی نرم‌افزار مریخ‌نورد و انجام تنظیماتی در میزان سرعت حرکت آن، سبب کاهش فشار واردشده از سطوح و صخره‌های سیاره سرخ به چرخ‌های مریخ‌نورد شوند.

مریخ‌نورد کنجکاوی ابعادی برابر با یک خودروی سواری دارد و بر روی ۶چرخ سوار شده است، این مریخ‌نورد از زمان فرود بر سطح سیاره سرخ در سال۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۱۹کیلومتر بر سطح سیاره سرخ حرکت کرده و به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته است.
اکنون دوباره طوفانی از گردوخاک بر سطح سیاره مریخ حاکم شده است که به گفته کارشناسان اثری بر فعالیت مریخ‌نورد کنجکاوی نمی‌گذارد.
در تابستان سال گذشته میلادی وقوع طوفانی بزرگ در سیاره سرخ سبب آسیب دیدن مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) و ازکارافتادن پنل‌های خورشیدی آن شد.
در شکل زیر می‌توانید ابعاد دو مریخ‌نورد کنجکاوی و فرصت در برابر انسان را مشاهده کنید.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12166
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها