1397/10/30

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی بهمن ۹۷

دومین ماه زمستان ۹۷را با گرفت کامل ماه آغاز می‌کنیم. خسوفی که شمال‌غرب ایران آن ‌هم بصورت جزئی قابل رویت است. صورفلکی زمستانی چون جبار، سگ بزرگ و سگ کوچک بر پهنه آسمان خودنمایی می‌کنند. در این یادداشت نگاهی به صورفلکی زمستانی، پدیده‌های رصدی بهمن و سیارات قابل رویت خواهیم داشت.
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی بهمن ۹۷

مریم فخیمی: دومین ماه زمستان ۹۷ را با گرفت کامل ماه آغاز می‌کنیم. خسوفی که شمال‌غرب ایران آن ‌هم بصورت جزئی قابل رویت است. صورفلکی زمستانی چون جبار، سگ بزرگ و سگ کوچک بر پهنه آسمان خودنمایی می‌کنند. در این یادداشت نگاهی به صورفلکی زمستانی، پدیده‌های رصدی بهمن و سیارات قابل رویت خواهیم داشت.

صورفلکی زمستانی
با تاریک شدن هوا در نیمه جنوبی آسمان چند ستاره درخشان و بارز خواهید دید. اِبط‌ الجوزا در صورت فلکی شکارچی(جبار)، شباهنگ در صورت فلکی سگ بزرگ و شِعرای شامی در صورت فلکی سگ کوچک، ستارگانی هستند که مثلث زمستانی را بر پهنه آسمان تشکیل می‌دهند.

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی بهمن ۹۷

ابط الجوزا بارنگ نارنجی، شباهنگ پرنور بارنگ آبی‌فام‌اش و شعرای شامی به رنگ سفید به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند.
صور فلکی شکارچی، سگ بزرگ و سگ کوچک با تاریک شدن آسمان در جنوب شرق آسمان پدیدار شده، حدود ساعت ۱۰ شب در جنوب آسمان قابل رؤیت خواهند  بود.

پدیده‌های رصدی بهمن ۹۷
۱ بهمن: خسوف کلی به مدت ۶۲ دقیقه. آغاز گرفت: ۶:06، آغاز گرفت کامل: ۸:۱۱، پایان گرفت کامل: ۹:۱۴، خروج از نیم‌سایه: ۱۱:۲۰
این خسوف در بیشتر نقاط ایران زمانی آغاز می‌شود که ماه غروب کرده و یا در حال غروب است و فقط ساکنین استان‌های شمال‌غربی می‌توانند برای لحظاتی گرفت جزئی را رؤیت کنند.
۱ بهمن: ساعت ۸:۴۶ ماه کامل ( اَبَرماه اول)
۱ بهمن: ساعت ۱۸:۴۹ مقارنه ۱ درجه‌ای ماه و خوشه کندوی عسل
۳ بهمن: ساعت ۴:۱۶ بامداد مقارنه ۲٫۴ درجه‌ای سیاره درخشان زهره و سیاره مشتری را رؤیت خواهید کرد.
۳ بهمن: ساعت ۶:۵۴ صبح، مقارنه ماه و قلب‌الاسد رخ خواهد داد. جدایی زاویه‌ای ۱٫۸ درجه
۱۱ بهمن: ساعت ۳:۳۱ بامداد، مقارنه ماه و سیاره مشتری را خواهید دید. جدایی زاویه‌ای ۲٫۳ درجه
۱۱ بهمن: ساعت ۴:۲۰ اجتماع مشتری، ماه و سیاره درخشان زهره را مشاهده کنید.
۲۹ بهمن: ساعت ۶:۲۷ صبح مقارنه سیارات درخشان زهره و زحل را تماشا کنید. جدایی زاویه‌ای ۱٫۲ درجه
۳۰ بهمن: ماه کامل (ابرماه دوم) ساعت ۱۹:۲۴

وضعیت سیارات
زهره، سیاره درخشان آسمان صبحگاهی است و از حدود ساعت ۴بامداد تا قبل از طلوع آفتاب با درخشندگی 4.2- قابل رویت است. سیاره سرخ فام مریخ را بعد از غروب آفتاب تا ساعتی پیش از نیمه شب می‌توانید مشاهده کنید. سیاره مشتری را ساعاتی قبل از طلوع آفتاب خواهید دید، درخشندگی مشتری ۱.۷- است.

داخلی | نجوم | رویدادها |