1397/10/30

یافته‌های جدید ناسا درباره حلقه‌های زحل

یکی از تحقیقات جدید ناسا در مورد زحل و حلقه‌های جذابش نشان می‌دهد عمر این حلقه‌ها بسیار کمتر از چیزی است که تاکنون تصور می‌شد. حلقه‌های زحل احتمالاً نه تنها ۱۰۰ میلیون ساله نیستند، بلکه ممکن است تنها ۱۰ میلیون سال عمر داشته باشند. یک تیم تحت رهبری لوسیانو لس (Luciano Los) از دانشگاه اسپینزا (Sapienza)...
یافته‌های جدید ناسا درباره حلقه‌های زحل

یک تیم تحت رهبری لوسیانو لس (Luciano Los) از دانشگاه ساپینزا (Sapienza) در رم با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در آخرین روزهای مأموریت کاسینی ناسا، نتیجه‌گیری کرده است که حلقه‌های معروف سیاره زحل ممکن است توسط یک دنباله‌دار بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش ایجادشده باشند.
اگرچه این حلقه‌ها امروزه جزئی جدایی‌ناپذیر از کیوان به نظر می‌رسند، اما به نظر می‌رسد که آنها همراهان نسبتاً جدیدی برای این سیاره هستند.
درحالی‌که عمر زحل ۴.۵ میلیارد سال است، داده‌های ناسا نشان می‌دهد که حلقه‌های آن ممکن است هم‌سن دایناسورها یا حتی پستانداران مدرن باشند.
به گفته آژانس فضایی آمریکا، این نتیجه‌گیری بر اساس اندازه‌گیری‌های سنجش از راه دور حاصل از دو مأموریت شیرجه در زحل توسط "وویجر" در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ و "کاسینی" به‌دست‌آمده است.
با تاکیدی خاص بر آخرین روزهای کاسینی، زمانی که قبل از سوختن در اتمسفر زحل در سال ۲۰۱۷ توانست ۲۲ بار به زحل شیرجه بزند و اطلاعات گرانبهایی از این سیاره در دسترس قرار دهد، با نظارت بر مسیر شیرجه‌ها و با استفاده از شبکه فضایی عمیق ناسا و ایستگاه‌های ردیابی آژانس فضایی اروپا دانشمندان توانستند سرعت فضاپیما را با دقت یک میلی‌متر در ثانیه اندازه‌گیری کنند. این کار به آنها اجازه داد تا گرانش سیاره و به همین ترتیب جرم سیاره و حلقه‌های آن را با درجه بالایی از دقت محاسبه کنند و الگوهای بهتری از چگونگی شکل‌گیری و تکامل حلقه‌ها ترسیم کنند.
آنچه تیم پیدا کرد، این بود که این حلقه‌ها جرمی کمتر ازآنچه که در ابتدا تصور می‌شد، دارند و بیشتر از یخ ساخته‌شده‌اند که هنوز هم بسیار تمیز و درخشان هستند. این نشان‌دهنده سن کم آنها است، زیرا اگر آنها مسن‌تر بودند، به دلیل آلودگی‌های میان‌سیاره‌ای تیره‌تر شده بودند.
سن جوان این حلقه‌ها از این نظریه حمایت می‌کند که حلقه‌ها بقایای تشکیل زحل نیستند، بلکه حاصل تجزیه یک دنباله‌دار عظیم یا یک ماه یخی نزدیک به این سیاره هستند که براثر نیروی کشش زحل نابودشده است.