1397/10/30

تلسکوپ هابل، کار خود را تا پایان هفته آغاز می‌کند

مهندسان ناسا اعلام کردند که مشکل دوربین اصلی تلسکوپ فضایی هابل در حال برطرف شدن است و این تلسکوپ می‌تواند کار خود را دوباره آغاز کند. به نظر می‌رسد که قرار است تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) کار خود را تا پایان این هفته آغاز کند. دوربین Wide Field Camera 3 که دوربین اصلی این تلسکوپ است، در تاریخ ۸ ژانویه...
تلسکوپ هابل، کار خود را تا پایان هفته آغاز می‌کند

به نظر می‌رسد که قرار است تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) کار خود را تا پایان این هفته آغاز کند. دوربین  Wide Field Camera 3 که دوربین اصلی این تلسکوپ است، در تاریخ ۸ ژانویه سال جاری دچار اختلال شد و ناسا بدون بیان جزئیات دقیق، فقط اعلام کرد یک اختلال ناشی از مشکل سخت‌افزاری ایجادشده است اما اکنون مهندسان ناسا می‌گویند که این مشکل را برطرف کرده‌اند.
ابزار مربوط به هابل مانند ابزار هر فضاپیمای دیگری با تشخیص مشکل مکانیکی، به‌صورت خودکار عملیات علمی را به حالت تعلیق درمی‌آورند و در حالت ایمن قرار می‌گیرند تا مشکل موردنظر شناسایی و برطرف شود.
در هشت ژانویه، نرم‌افزار دوربین هابل تشخیص داد که سطح ولتاژ ابزار، بیش‌ازحد معمول است؛ درنتیجه دوربین برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی خاموش شد.
مهندسان ناسا با بررسی دقیق‌تر دریافتند که سطح ولتاژ، عادی است و به نظر می‌رسد مشکل پیش آمده، ناشی از مدارهای دوری‌سنجی باشد که اندازه‌ها را می‌خوانند و گزارش می‌دهند؛ در نتیجه، اشتباهات در داده‌های مهندسی رخ داده بودند. مهندسان، مدارهای دوری‌سنجی را دوباره تنظیم کردند تا اندازه‌ها به شکل طبیعی بازگردند.
به نظر می‌رسد با راه‌اندازی، درجه‌بندی و آزمایش دوباره، همه‌چیز به روال عادی بازگردد. به گفته ناسا، اگر همه موارد مطابق برنامه پیش بروند، دوربین هابل می‌تواند تا پایان هفته کار خود آغاز کند و به رصد ستارگان بپردازد.
رخ دادن چنین اشتباهاتی با توجه به عمر هابل، غیرقابل‌پیش‌بینی نیست. عمر مفید این تلسکوپ فضایی که در سال ۱۹۹۰ در مدار گردش قرار گرفت، در اصل ۱۵ سال است اما پس‌ازآن دوباره مورداستفاده قرار گرفت. فضانوردان آخرین بار در سال ۲۰۰۹، هابل را به‌صورت حضوری تعمیر کردند اما برخی از مشکلات آن مانند همین مشکل اخیر، از زمین نیز قابل تعمیر هستند.
به گفته ناسا، عملیات تلسکوپ فضایی هابل، حداقل تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهند داشت.