امکان پردازش تصاویر ماهواره‌ای در خود ماهواره به اثبات رسید

0 985

چندین ماه عملکرد موفق دوربین هایپراسکوت ۱ (HyperScout 1) نشان داده است که تصاویر تهیه‌شده ماهواره‌ها ممکن است در خود ماهواره پردازش شوند بدون آن‌که نیازی به دریافت داده‌های خام  در ایستگاه زمینی باشد. هایپراسکوت ۱ نخستین دوربین مینیاتوری تصویربردار فراطیفی فضایی است. همچنین نخستین دوربین تصویربرداری فضایی است که قابلیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای پردازش تصاویر درون ماهواره در آن فراهم شده است. این دوربین فوریه ۲۰۱۸ روی تاسواره شش واحدی GOMX-4B به فضا پرتاب شد. هایپراسکوت نخستین  داده‌های پردازش‌شده درون ماهواره، که اصطلاحاً داده‌های پردازش آماده (Analysis Ready Data به‌اختصار  ARD) گفته می‌شوند، را به زمین مخابره کرده است.

در حال حاضر داده‌های ماهواره در ایستگاه زمینی دریافت و سپس پردازش شوند. اما تلاش‌ها به سمت آن است که ماهواره‌هایی کوچک‌تر با ابزارهایی هوشمندتر در مدار زمین قرار گیرند. ماهواره‌های کوچک‌تر پهنای باند لازم برای ارسال همه داده‌های گردآوری‌شده به زمین را ندارند. دریافت داده‌های خام از یک نانو ماهواره چندین هفته طول می‌کشد. حتی در ماهواره‌های بزرگ‌تر و گران‌تر نیز دانلود داده‌ها چندین ساعت طول می‌کشد. خوشبختانه با قابلیت پردازش درون ماهواره دیگر نیازی به ارسال داده‌های خام نیست. ابزارهای ماهواره با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای پردازش تصویر و با دانستن موقعیت ماهواره و جهتی که از آن نگاه می‌کند، می‌توانند بفهمند به چه نگاه می‌کنند و  داده‌ها را روی خود ماهواره پردازش و تفسیر کنند. با استفاده از پردازش درون ماهواره می‌توان داده‌هایی به صورت تقریبا هم‌زمان روی زمین دریافت کرد.

فقط حدود یک دقیقه طول می‌کشد تا ابزارهای دوربین هایپراسکوت تصاویر را پردازش کنند و به داده آماده استفاده تبدیل کنند. هایپراسکوت برای پردازش داده‌ها، انحنای زمین و زاویه مشاهده را در نظر می‌گیرد و می‌تواند به درستی تعیین کند که هر پیکسل از تصویر به کدام نقطه از زمین مربوط است. همچنین حساسیت متفاوت دوربین به طول موج‌های مختلف نور در مرحله پردازش اصلاح می‌شود. از این فناوری پردازش تصویر می‌توان برای کاربردهای مختلفی مانند تشخیص آتش‌سوزی، سیل یا نیاز به آبیاری بهره گرفت.

دوربین هایپراسکوت را کنسرسیومی بین‌المللی متشکل از شرکت هلندی کسین (cosine)، موسسه بلژیکی ویتو (VITO)، شرکت نروژی-هلندی اس اند تی (S and T) دانشگاه فناوری دلفت (TU Delft) در هلند و شرکت وی‌دی‌ال (VDL) تولید کرده است. ساخت و پرتاب هایپراسکوت از حمایت آژانس فضایی  اروپا در قالب برنامه عمومی حمایت فناوری (general support technology programme به‌اختصار GSTP)  بهره‌مند شده بود.

الگوریتم‌های پردازش تصویر دوربین هایپراسکوت از الگوریتم‌های مورداستفاده در مأموریت ماهواره سنجشی پروبا-وی (PROBA-V) متعلق به سازمان فضایی اروپا اسا (ESA) که پوشش گیاهی را بررسی می‌کند استخراج شده است. آن الگوریتم‌ها را شرکت ویتو فراهم کرده بود. اما آن الگوریتم‌ها که در مراکز بزرگ زمینی استفاده می‌شدند برای استفاده مستقیم درون ماهواره مناسب نیستند. به همین دلیل شرکت اس اند تی این الگوریتم ها به فراخور ابزارهای تاسواره‌ها تغییر داد. نرم‌افزار پردازش تصاویر پس از پرتاب و قرارگیری در مدار روی ماهواره بارگذاری شد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12134
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها