ماهواره‌ها در جستجوی زمین‌های مناسب برای کاشت برنج

0 686

مرکز کاربردهای فضایی شمال شرق (North Eastern Space Applications Centre به‌اختصار NESAC) در هند به درخواست اداره کشاورزی دولت ایالت مگالایا (Meghalaya) به یاری تعیین زمین‌های مناسب برای کاشت برنج با استفاده از فناوری فضایی آمده است. در این طرح فناوری‌های ماهواره‌ای از سنجش از دور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا جی‌آی‌اس (GIS) به کار گرفته می‌شوند.

ایالات مگالایا در شمال شرق هند قرار دارد. این منطقه تپه‌های مرتفعی دارد که میدان دید را محدود می‌کنند. برنج بورو در این منطقه در زمستان کاشت و در بهار یا تابستان برداشت می‌شود. بورو به حالت خاصی از پروش برنج گفته می‌شود که در زمین‌های کم ارتفاع پس از برداشت گندم زمستانه پرورش داده می‌شود. ۸۱ درصد جمعیت ایالت مگالایا به کشاورزی وابسته هستند درحالی‌که فقط ۱۰ درصد منطقه برای کشت مناسب است. به همین دلیل توسعه کاشت برنج بورو در مگالایا برای دولت محلی اهمیت دارد.

به گفته مسئولان این طرح، استفاده از فناوری فضایی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه و جلوگیری از سعی و خطا برای تعیین زمین‌های مناسب می‌شود. همچنین با داده‌های ماهواره‌ای می‌توان مناطق بسیار بزرگی را بررسی کرد که انجام زمینی چنین کاری بسیار دشوار است. البته ماهواره‌ها نمی‌توانند تحولات اجتماعی و جمعیتی را تشخیص دهند و به همین دلیل باید منابع اطلاعات مختلفی برای به دست آوردن چشم‌اندازی جامع از مناطقی که هم از نظر اجتماعی و هم بوم‌شناسی برای پرورش برنج بورو مناسب باشند ترکیب شوند.

شرایط لازم برای کاشت برنج بورو، زمین هموار، دمای مناسب، تابش کافی خورشید و اطمینان از آبیاری هستند. با استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و نیز با داده‌های زمینی درباره متغیرهایی مانند شیب زمین، نوع خاک و آب و هوا نقشه زمین‌های بالقوه برای پرورش برنج بورو در ایالت مگالایا تهیه شده است. در این طرح حدود ۵ هزار کیلومترمربع زمین‌های با ارتفاع زیر ۲۰۰ متر بدون در نظر گرفتن مناطق ساخته‌شده و جنگل‌ها و زمین‌های سنگی غیرقابل کشت پوشش داده شده‌اند. نتایج نشان داده است که از مناطق بررسی‌شده فقط ۱۶/۵ درصدشان برای پرورش برنج بورو مناسب هستند.

منبع scroll
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12133
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها