بازتاب پرتاب ماهواره پیام در رسانه‌های خارجی

0 1,224

ماهواره پیام امیرکبیر پس از گذشت 13 سال از آغاز طراحی سرانجام بامداد امروز به فضا پرتاب شد اما به علت نرسیدن سرعت ماهواره‌بر سفیر به میزان لازم، قرارگیری ماهواره در مدار با موفقیت همراه نبود. به دلیل ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد، پرتاب ماهواره‌بر امروزه امری متداول است و حتی شکست در پرتاب ماهواره نیز بعضا توسط همه رسانه‌های خبری پوشش داده نمی‌شود. با این وجود پرتاب ماهواره‌بر ایرانی چه موفقیت آمیز باشد و چه نباشد، همیشه به صدر اخبار داغ جهان راه پیدا می‌کند چرا که موضوع ماهواره‌بر ایرانی به یک میدان نبرد سیاسی در سطح جهانی تبدیل شده است. در این مطلب به مرورواکنش برخی رسانه‌های خارجی به پرتاب امروز می‌پردازیم:

سایت یورونیوز (euronews) به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: واشنگتن به تهران هشدار داده بود که سه پرتاب برنامه‌ریزی‌شده برای این ماه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد. این وبسایت با اشاره به صحبت‌های دکتر آذری جهرمی از پرتاب قریب‌الوقوع ماهواره دوستی نیز خبر داد و در مورد مشخصات فنی دو ماهواره مطالبی نوشت.

نیویورک تایمز (New York Times) با رویکردی سیاسی تنها به صحبت‌های اخیر مایک پمپئو (Mike Pompeo) وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو  (Benjamin Netanyahu) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و به ماهواره‌های پیام و دوستی نپرداخت.

وبسایت الجزیره که که نام ماهواره‌بر سفیر را به اشتباه بصیر ذکر کرده است به پوشش صحبت‌های مقامات آمریکایی و پاسخ مقامات ایرانی در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی ایران پرداخته و نوشته است که هنوز مشخص نیست پرتاب ناموفق ماهواره پیام چه تاثیری در زمانبندی پرتاب ماهواره دوستی خواهد داشت.

سایت‌های خبری دیگر نیز از جمله ان بی سی (nbcnews) و آسوشیتد پرس (Associated Press) با انتشار اخباری مشابه به بازتاب‌های سیاسی این پرتاب بین مقامات آمریکایی و ایرانی پرداختند. سوای از اینکه آیا آمریکا پس از خروج از برجام حق دارد فعالیت‌های فضایی ایران را زیر سوال ببرد یا اینکه واکنش مقامات اروپایی در قبال این پرتاب چه خواهد بود، انتظار می‌رود ماهواره‌های ایرانی از مناسبات سیاسی رهایی یابند و به خدمات و کاربردهای فناورانه و بازدهی اقتصادی آنها توجه شود.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12109
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها