اختصاص یک تریلیون روبل برای مرحله نخست موشک جدید روسیه

0 516

سیروس برزو: خبرگزاری روسی ریا نووستی (RIA Novosti) به نقل از یک منبع در صنعت موشکی و فضایی روسیه گزارش دارد روسکاسموس (Roscosmos) مبلغ یک تریلیون روبل را برای طراحی و ساخت نمونه اولیه موشک فوق العاده سنگین ینیسی (Yenisei) اختصاص داده است. در عین حال ریانووستی از قول یکی دیگر از منابع خود گفته که برای انجام این طرح هنوز مبلغ دقیقی وجود ندارد، زیرا هنوز محاسبات مربوطه انجام نشده است. پیش از این، یک منبع  به ریانووستی گفته بود که این برنامه می تواند 1.5 تریلیون دلار هزینه در بر داشته باشد.
موشک روسی فوق العاده سنگین ینیسی برای پرواز به ماه در نظر گرفته شده است. روسکاسموس  سال گذشته، شروع به کار بر روی پیش نویس طرحی کرد که در ماه نوامبر سال 2019 تکمیل خواهد شد. پرتاب های آزمایشی این موشک برای 2028 برنامه ریزی شده است. شورای علمی و فنی روسکاسموس به عنوان طرح اولیه موشک فوق العاده سنگین، موشک نوع پروگرس با موتور ار.دی180  با شش بلوک جانبی با موتورهای ار.دی -171ام.و را توصیه کرده است.
در سال 2017، پژوهشگاه مرکزی تحقیقات ساخت ماشین روسیه-تسنیماش- (Central Research Institute of Machine- TsNIIMash – Building) و سازمان مدیریت مالی  آگات (Agat) محاسبه کردند که با استفاده از راه حل هایی مبتنی بر امکانات موجود، می توان هزینه ساخت موشک فوق العاده سنگین را به 700 میلیارد روبل کاهش داد. 
پیش از این، یک منبع در صنایع موشکی و فضایی به خبرگزاری ریا نووستی گفته بود روسکاسموس  دستور داده پژوهشگاه مرکزی تحقیقات ساخت ماشین تا 15 ژانویه پیش نویس برنامه هدف برای سال های 2020-2030 جهت یک موشک سنگین را برای تأیید توسط سازمان های فدرال ارسال کند. روسکاسموس در مورد طراحی یک موشک، ساخت نمونه اولیه و انجام یک پرتاب بدون سرنشین به دور ماه مذاکره کرده است. در عین حال، هزینه طراحی و ساخت یک ناو به عنوان برنامه ای مستقل تحت برنامه دیگری تامین می شود. همچنین در این برنامه ریزی پرواز به ماه هم مورد توافق قرار گرفته، اما این امر نیاز به تخصیص بودجه اضافی دارد. 
موشک فوق العاده سنگین، بخشی از برنامه دولتی اختصاص یافته به کاوش در ماه است. فرمان ولادیمیر پوتین در مورد ساخت این موشک در اوایل سال 2018 امضا و شرکت فناوری های موشکی انرگیا به عنوان مدیر اصلی این مجموعه انتخاب گردید.
در حال حاضر در کشورهای مختلف، نسل سوم موشک های حامل های فوق العاده سنگین در حال توسعه است. اولین موشک  ها از این نسل، در نوع آمریکایی ساترن-5 و نوع روسی ان-1 نام داشت که به پرواز های سرنشیندار به ماه اختصاص یافته بود. ساترن-5 برای بهره برداری در طرح آپولو مورد استفاده قرار گرفت. اما ان-1 هیچگاه موفق نبود و باعث شکست روس ها در برنامه های سرنشیندار ماه شد. طی سال های بعد شوروی، موشک “انرگیا” را ساخت که می توانست محموله های سنگین را به مدار زمین، ماه و حتی مریخ ببرد. 
همراه با روسیه،آمریکا و چین نیز در حال طراحی و ساخت موشک های فوق العاده سنگین خود  هستند. علاوه بر این، در سال 2018، شرکت خصوصی آمریکایی اسپیس ایکس (SpaceX) آزمایش بر روی موشک فوق سنگین هیوی فالکن (Falcon Heavy)  را انجام داد و در حال توسعه نوع حتی سنگین تری است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12099
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها