عکس ۶۶۵ مگاپیکسلی تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مثلث

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری تماشایی و با جزئیات فراوان را از کهکشان مثلث یا M33 ثبت کرده است که در حال حاضر دقیق‌ترین تصویر موجود از این کهکشان است. کهکشانی مارپیچی که از همسایگان کهکشان ما، راه شیری، است و تنها سه میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.
این تصویر با اتصال ۵۴ فریم و به روش موزاییکی ساخته شده است. رزولوشن تصویر نهایی ۶۶۵ مگاپیکسل است و جزئیات فراوانی از کهکشان مثلث را در خود جای داده است. در این تصویر چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون ستاره‌ی این کهکشان تفکیک شده‌اند.کهکشان مثلث؛ همسایه‌ی کیهانی راه شیری
کهکشان مثلث یکی از کهکشان‌های گروه محلی است. گروه محلی اجتماعی از بیش از پنجاه کهکشان کوچک و بزرگ است که در محدوده‌ای مشخص قرار گرفته‌اند. راه شیری و کهکشان آندرومدا از دیگر اعضاء گروه محلی هستند. M33 با قطری معادل ۶۰ هزار سال نوری سومین کهکشان بزرگ گروه محلی است. آندرومدا با قطر ۲۰۰ هزار سال نوری و راه شیری با قطری در حدود صد هزار سال نوری رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این سه کهکشان مارپیچی بزرگ بیش از پنجاه کهکشان کوتوله نیز در این اجتماع کیهانی قرار دارند. این کهکشان‌ها در محدوده‌ای به قطر ۱۰ میلیون سال نوری جای گرفته‌اند. گروه محلی خود عضوی از یک خوشه‌ی کهکشانی غول‌پیکر با نام ابرخوشه‌ی سنبله است که قطر آن حدود ۱۱۰ میلیون سال نوری است.
نکته‌ی قابل توجه دیگر درباره‌ی کهکشان مثلث نرخ ستاره‌زایی زیاد این کهکشان است. گاز و غبار بسیار زیادی در کهکشان مثلث وجود دارد که باعث افزایش نرخ تشکیل ستاره‌های جدید در این کهکشان شده است. نمونه‌ی بارز آن سحابی NGC 604 است که یکی از بزرگ‌ترین و پرنورترین نواحی تجمع هیدروژن یونیزه شده در گروه محلی است.
کهکشان مثلث آن‌قدر به ما نزدیک است که در شرایط ایده‌آل رصدی و در آسمان‌های بسیار تاریک بتوان آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد. M33 با چشم غیرمسلح همچون ستاره‌ای محو و مه‌آلود دیده می‌شود. با تلسکوپ‌های آماتوری اما می‌توان جزئیات بیشتری از این کهکشان را نظاره کرد.

منبع دیجی‌کالا