1397/10/22

سازمان فضایی اروپا دو تاسواره برای کاوش سیارک‌ها به فضا می‌فرستد

سازمان فضایی اروپا یا به‌اختصار اسا (ESA) دو تاسواره به همراه فضاپیمای هرا (Hera) برای بررسی یک سیارک دوتایی به نام دیدیموس (Didymos) راهی فضا می‌کند. قرار است این دو تاسواره در نزدیکی سیارک از فضاپیمای هرا جدا شوند و نهایتا روی سطح سیارک فرود بیایند. ابعاد هرا به اندازه یک میز است درحالی‌که هر کدام...
سازمان فضایی اروپا دو تاسواره برای کاوش سیارک‌ها به فضا می‌فرستد

سازمان فضایی اروپا یا به‌اختصار اسا (ESA) دو تاسواره به همراه فضاپیمای هرا (Hera) برای بررسی یک سیارک دوتایی به نام دیدیموس (Didymos) راهی فضا می‌کند. قرار است این دو تاسواره در نزدیکی سیارک از فضاپیمای هرا جدا شوند و نهایتا روی سطح سیارک فرود بیایند. ابعاد هرا به اندازه یک میز است درحالی‌که هر کدام از این تاسواره‌ها در یک کیف جا می‌شوند. فضاپیمای هرا جایگاهی برای حمل دو تاسواره شش واحدی به مقصد سیارک دیدیموس دارد. دیدیموس سیارکی به قطر ۷۸۰ متر و به اندازه یک کوه کوچک است. دیدیموس یک سیارک دوتایی است یعنی سیارکی دیگر به قطر ۱۶۰ متر به دور آن می‌چرخد که نام غیررسمی دیدیمون (Didymoon) به آن داده شده است. دیدیمون تقریبا به‌اندازه هرم بزرگ مصر است.

به گفته مدیر پروژه هرا عملیات این دو تاسواره در شرایط گرانش بسیار کم اطراف سیارک دیدیموس تجربه بسیار ارزشمندی برای مأموریت‌های مشابه بعدی خواهد بود.

یکی از تاسواره‌ها به‌اختصار اپکس (APEX سرواژه Asteroid Prospection Explorerسازمان فضایی اروپا دو تاسواره برای کاوش سیارک‌ها به فضا می‌فرستد  به معنی کاوشگر بازرسی سیارک ) نام‌گذاری شده است. این تاسواره را کنسرسیومی از سوئد، فنلاند، جمهوری چک و آلمان توسعه داده‌اند. این تاسواره از سطح هر دو سیارک طیف نگاری خواهد کرد. همچنین نور خورشید بازتاب داده‌شده از سطح دیدیموس را اندازه‌گیری می‌کند و رنگ‌های مختلف آن را بررسی می‌کند تا برهم‌کنش این دو سیارک با محیط اطراف را بررسی کند. همچنین این تاسواره هرگونه تفاوت در ترکیبات این دو سیارک را بررسی خواهد کرد. اپکس همچنین اندازه‌گیری‌هایی مغناطیسی انجام خواهد داد که به شناخت ساختار داخلی این دو جرم فضایی کمک می‌کند. این تاسواره که با راداری لیزری و دوربین جهت‌یابی هدایت می‌شود روی سطح یکی از دو سیارک‌ها فرود خواهد آمد و از نزدیک آن را بررسی خواهد کرد.

تاسواره دوم یوونتاس (Juventas) نام دارد که شرکت دانمارکی گام‌اسپس (GomSpace) و شرکت رومانیایی GMV آن را ساخته‌اند و میدان گرانشی و همچنین ساختار داخلی سیارک کوچک‌تر را بررسی می‌کند. این تاسواره نقشه‌ای راداری از درون دیدیمون تهیه می‌کند. در انتها روی سطح سیارک فرود خواهد آمد و چند روز روی سطح فعال خواهد بود.

مأموریت هرا قرار است اثر برخوردی که پیش‌تر کاوشگری به نام دارت (DART) ساخت ناسا (NASA) با دیدیمون انجام می‌دهد را بررسی کند. با بررسی تغییرات مدار و همچنین دهانه برخوردی ایجادشده  فناوری پیشنهادشده برای حفاظت زمین در برابر برخورد سیارک‌ها ارزیابی خواهد شد.

استفاده از تاسواره‌ها برای مأموریت‌های اعماق فضا بسیار جدید است. به تازگی مأموریت موفق دو تاسواره که همراه فضاپیمای این‌سایت (InSight) به مریخ رفتند و داده‌های سطح نشین را هنگام فرود به زمین مخابره کردند نخستین تجربه حضور تاسواره‌ها در جایی فراتر از مدار سیار زمین بوده است. این دو تاسواره همچنین تصاویری از سیاره مریخ تهیه کردند.


منبع: spacedaily

کاوش‌های فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

سرآغاز عصر حضور تاسواره‌ها در اعماق فضا با موفقیت مأموریت مارکو

1397/09/20
موفقیت مأموریت دو تاسواره به نام مارکو (MarCO سرواژه Mars Cubesat One به معنی تاسواره مریخ یک) را می‌توان سرآغاز عصر حضور تاسواره‌ها یا ماهواره‌های مکعبی در اعماق فضا دانست. تجربه موفق...

مأموریت بزرگ‌ترین تاسواره سازمان فضایی اروپا با موفقیت انجام شد

1397/10/10
مأموریت ماهواره مکعبی GomX-4B، که بزرگ‌ترین تاسواره متعلق به سازمان فضایی اروپا اسا (ESA) است که تاکنون در مدار زمین قرار گرفته، با موفقیت انجام شد. سازمان اسا با انجام موفقیت‌آمیز این مأموریت...

پربازدیدکننده ترین خبر

انقلابی در ساخت موتور ماهواره‌بر

یک موتور ماهواره‌بر نوآورانه هواتنفسی به تازگی آزمایش‌های بازبینی طراحی سازمان فضایی اروپا (ESA) را با موفقیت گذرانده و برای تست‌های اصلی طی 18 ماه آینده آماده می‌شود. موتور ماهواره‌بر هواتنفسی سینرژتیک با نام اختصاری سابر (SABRE) که در شرکت بریتانیایی ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines) در حال توسعه می‌باشد، قادر خواهد بود که بین دو حالت تغییر وضعیت دهد. در هنگام استفاده به عنوان موتور هواپیما، سابر از اکسیژن داخل اتمسفر استفاده کرده و در حالت استفاده به عنوان موتور ماهواره‌بر، هیدروژن مایع را به عنوان سوخت با یک اکسیدایزر وارد فرایند احتراق کرده و نیروی پیشران تولید می‌کند. این فناوری که مشخصا برای پروازهای فضایی زیرمداری و سفرهای فراصوت بین قاره‌ای کاربرد دارد، ممکن است انقلابی در صنعت حمل و نقل فضایی به وجود آورد.