سهم حوزه فضایی از بودجه ۹۸چقدر است؟

0 567

حوزه فضایی کشور به واسطه اولویت‌ها و ماموریت‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، اهمیت دارد و می‌طلبد بودجه متناسبی نیز برای آن تعیین شود؛ بودجه پیشنهادی سال ۹۸ برای سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران در بخش هزینه‌های عمومی رشد داشته است.
رییس جمهور لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را چهارم دی ماه به مجلس تقدیم کرد. این ششمین بودجه است که دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
بررسی جداول لایحه بودجه ۹۸ در حوزه فضایی نشان می‌دهد که بودجه سازمان فضایی ایران که سال ۹۷ (در بخش هزینه‌ها) رقمی بالغ بر یک صد و شصت و شش هزار و صد میلیون ریال (۱۶۶,۱۰۰ میلیون ریال) بود، با رشدی معادل شانزده هزار و پانصد و پنجاه میلیون ریال ( ۱۶۵۵۰ میلیون ریال) به رقم یکصد و هشتاد و دو هزار و ششصد و پنجاه میلیون ریال (۱۸۲,۶۵۰میلیون ریال) رسیده است. به عبارت دیگر، برآورد هزینه‌های سازمان فضایی در بودجه حدود ده درصد رشد داشته است. به این ترتیب با احتساب هزینه‌ها و تملک ‌دارایی‌های سرمایه‌ای مجموعا رقم ۴۰۲,۲۰۰ میلیون ریال در مقایسه با ۳۸۸,۳۵۰میلیون ریال پارسال برای سازمان در نظر گرفته شده است.
در مورد پژوهشگاه فضایی نیز که بازوی اجرایی اصلی سازمان فضایی و وزارت ارتباطات در حوزه فضایی کشور شمرده می‌شود، بودجه در بخش هزینه‌های عمومی و نه اختصاصی رشد پیدا کرده است. بر این اساس در حالی که بودجه مصوب سال پیش پژوهشگاه فضایی بالغ بر یک میلیارد و صد و پنجاه و نه هزار میلیون ریال ( به صورت دقیق ۱,۱۵۹,۰۵۹میلیون ریال) بوده است، بودجه ۹۸این پژوهشگاه تنها ۳۰هزار میلیون ریال ( ۳۰۹۴۱میلیون ریال) رشد داشته و در نهایت به رقم یک میلیارد و صد و نود هزار میلیون ریال (۱,۱۹۰,۰۰۰میلیون ریال) رسیده است. از این مبلغ یک میلیارد آن بودجه اختصاصی است که نسبت به سال ۹۷تغییری نکرده و مابقی به هزینه‌های عمومی پژوهشگاه تعلق دارد که رشد ۳۰هزار میلیون ریالی نیز در همین بخش بوده است.
در لایحه بودجه ۹۸ تنها بودجه عمومی پژوهشگاه فضایی در سال گذشته ذکر شده که همان مبلغ ۱۵۹,۰۵۹ریال است و اشاره‌ای به بودجه اختصاصی سال گذشته نشده است. با این حال بررسی جداول بودجه سال ۹۷ نشان می‌دهد که این ارقام مشخصا ذکر شده‌اند. در مورد جمع کل هزینه‌ها و دارایی‌های سرمایه‌ای مورد اشاره برای پژوهشگاه فضایی نیز که در گزارش‌های مختلف به درستی ۱,۲۵۲,۰۰۰میلیون ریال (همانطور که در لایحه نیز آمده) ذکر شده باید در نظر داشت که سال ۹۷ نیز این رقم بالغ بر ۱,۲۲۹,۰۵۹میلیون ریال بود که مشخصا جهش چشمگیری را نشان نمی‌دهد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12051
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارشناس
کارشناس
5 سال قبل

این بودجه نهایتا کفاف پراخت حقوق کارمندان و هزینه های جاری سازمان و پژوهشگاه را می دهد!