1395/12/14

یک تجارت فضایی شیرین در خاورمیانه

شركت نورست (NOORSAT) در سال 2004 در بحرين ثبت شد و ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای پيشرو به جهان عرب است. ارائه سرويس‌های اينترنتی، مخابراتی و پخش شبكه‌های راديو و تلوزيون در خاورميانه و شمال آفريقا از طريق ماهواره نورست از فعاليت‌‌های اين شركت است. منطقه خاورميانه، بيشتر اروپا، شمال آفريقا و آسيای مركزی...
یک تجارت فضایی شیرین در خاورمیانه

مریم فخیمی: شرکت نورست (NOORSAT) در سال 2004 در بحرین ثبت شد و ارائه‌دهنده خدمات ماهواره‌ای پیشرو به جهان عرب است. ارائه  سرویس‌های اینترنتی، مخابراتی و پخش شبکه‌های رادیو و تلویزیون در خاورمیانه و شمال آفریقا از طریق ماهواره نورست از فعالیت‌های این شرکت است. منطقه خاورمیانه، بیشتر اروپا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی تحت پوشش ماهواره‌ای نورست است. بیش از یک دهه از تأسیس این شرکت می‌گذرد و اکنون بیش از 50 میلیون خانواده در کشورهای عربی شبکه‌های تلویزیونی را از ماهواره این شرکت دریافت می‌کنند. هلن جیمز خبرنگار اسپیس‌واچ‌می گفتگویی با «عمر شاطر» مدیرعامل نورست انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

نورست یکی از اپراتورهای ماهواره‌ای پیشرو در خاورمیانه، منطقه‌ای که بازار بزرگی برای رقابت است، هست. نتیجه سیاست شما برای رشد در این منطقه چیست؟

نورست بر روی پیشرو ماندن متمرکز شده و دانسته‌های ما از جهان عرب موجب شده تا این روند روبه‌جلو حفظ شود. دانش و اطلاعات ما از منطقه باعث شده تا با تغییرات تجارت همسو شده و به نیازهای آن پاسخ دهیم. ما نیازهای مخاطب را شناسایی کرده و برای پاسخگویی به آن سرعت عمل داریم. زیرساخت‌های شرکت ما در پایگاه‌های زمینی و فضا با آینده‌نگری ایجاد شده و باعث شده تا ما عالی‌ترین و پیشرفته‌ترین خدمات را به مشتری ارائه کنیم. در این میان علت اساسی پیشرو ماندن ما حفظ رابطه با مشتری و توجه به نیازهای آن‌ها است. بنابراین می‌توانیم به ارائه خدمات و رشد حرفه خود در سراسر خاورمیانه که چالش‌ها و نیازهای خاص خود را دارد، ادامه دهیم.

در کدام بخش از بازار انتظار بیشترین رشد در ماه‌ها و سال‌های آینده را دارید؟

چندین بخش در بازار وجود دارد که ما انتظار داریم در آن‌ها پیشرفت کنیم. مردم عرب مایلند زمان بیشتری از سال  شبکه‌های تلویزیونی را دریافت کنند. آن‌ها مایلند این مدت را انتخاب کنند و خواستار دریافت خدمات بیشتری هستند. تلویزیون «دی‌تی‌اچ» به علت تقاضای دائمی برای کانال‌هایی که محتوای وسیعی را ارائه می‌کند همچنان یک بازار ثابت برای شرکت ما است. محتوای متناسب با فرهنگ منطقه خاورمیانه یک محرک بزرگ برای تجارت ما است. مخاطبان کانال‌های رادیو و تلویزیون خواستار برنامه‌های پرمحتوایی هستند که بر اساس فرهنگ آن‌ها تولید شده باشد. تعداد کانال‌هایی که این نوع برنامه‌ها را پخش می‌کنند رو به افزایش است. از طرفی، پاسخگویی به مطالبات سرویس مرکزی داده‌ها، بخش مهمی از حرفه ما است. ارتباطات نیاز مهم تجارت است و ما درتلاشیم مشتریان را از ارائه درست و سریع خدمات خود مطمئن کنیم. ما ظرفیتی را عرضه می‌کنیم که می‌تواند دسترسی به باند پهن و سایر خدمات شبکه اینترنت که موردنیاز دولت‌ها و بخش خصوصی است را فراهم کند. علاوه بر این، نورست دسترسی به شبکه‌های فیبر نوری از نقاط مختلف جهان به برودکست و تلپورت مرکزی ما را فراهم می‌کند. آینده این ماهواره‌ها در جهان عرب مثبت است و ما به دنبال تقویت موقعیت خود به‌عنوان یک ارائه‌دهنده برتر خدمات ارتباطی هستیم.

بازار تلویزیون دایر کت تو هوم (Direct-to-Hoom, DTH) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا هنوز هم در این بخش شاهد رشد هستید؟

هدف اصلی نورست بازار "دی‌تی‌اچ" در سراسر جهان عرب است. ما از طریق فضا و پایگاه زمینی خود هر کاری برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان انجام می‌دهیم. ما شاهد رشد مداوم "دی‌تی‌اچ"  در طی دهه گذشته بودیم. در سال 2009، 170 شبکه رادیو و تلویزیون را در سراسر خاورمیانه پخش می‌کردیم. اکنون، نورست در سراسر جهان عرب، بیش از 350 شبکه رادیو و تلویزیون را در دو فرمت اس‌دی و اچ‌دی پخش می‌کند. دی‌تی‌اچ هنوز بزرگ‌ترین بازار برای نورست است.

فرایند انتقال کانال‌ها از پخش اس‌دی به اچ‌دی چگونه بود؟ و آیا هنوز نمی‌خواهید به پخش الترا-اچ‌دی روی آورید؟

ما مفتخریم که اولین ارائه‌دهنده شبکه اچ‌دی در جهان عرب هستیم و برای ارائه این خدمات، سال‌ها قبل امکانات خود را به‌روزرسانی کردیم. 80 درصد بینندگان تلویزیون در جهان عرب، مجهز به سیستم دریافت اچ‌دی هستند، البته باید بگویم که مراکز پخش هنوز به‌آرامی در حال به‌روزرسانی تجهیزاتشان هستند. مشتریان ما به‌تدریج در حال انتقال از پخش اس‌دی به اچ‌دی هستند و این کار تا زمانی که آن‌ها مناسب بدانند ادامه خواهد یافت. ما می‌توانیم یک سرویس مقرون‌به‌صرفه که نیاز چندانی به افزایش ظرفیت نداشته باشد به شبکه‌های پخش‌کننده ارائه کنیم. 
با احترام به شبکه‌های پخش الترا-اچ‌دی، نورست همچنان به پخش با وضوح 8 کا و 4 کا ادامه می‌دهد. هر زمان که نیاز منطقه‌ای احساس شود، تجهیزات خود را برای پخش الترا-اچ‌دی آماده خواهیم کرد.

کدام محصول و یا فن‌آوری موجب برتری شما در برابر رقبا است؟

 ما از جدیدترین فن‌آوری استفاده می‌کنیم و پیوسته در حال ارتقا سامانه‌ها هستیم و به‌آرامی فن‌آوری پروتکل اینترنت را به حالت خودکار تبدیل می‌کنیم. شرکت ما به آخرین نسخه مانیتورینگ و سرویس ارائه خدمات شبانه‌روزی به مشتریان مجهز است.

در سال 2017 چه چیز در انتظار نورست است؟

برنامه ما در سال 2017 این است که موقعیت نورست را به‌عنوان یک سرویس ماهواره‌ای ارائه‌دهنده خدمات برتر تقویت کنیم. ما در تلاشیم برترین سرویس استاندارد را در منطقه خاورمیانه به مشتریان خود ارائه کنیم. در درازمدت می‌خواهیم این شرکت به پلتفرم برتر برای تلویزیون دی‌تی‌اچ در جهان عرب تبدیل شود تا با سرعت توسعه صنعت همگام باشیم. جهان عرب بازار جذابی است که دائم در حال تغییر است و ما مشتاقانه در خدمت آن هستیم

منبع: spacewatchme

مخابرات ماهواره‌ای | اقتصاد فضایی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد روز ۲۸ مهر از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColumbo ) رأس ساعت ۵:۱۵بامداد سوار بر ماهواره‌بر آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید. با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان ۵ جدا شدند. طی ۹دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان ۲۷دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سامانه پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال‌های اولیه نشان می‌دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است. به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان ۵ قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه‌های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند. به همین دلیل بپی‌کلمبو مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال ۲۰۲۰ دور زمین انجام می‌شود، دو مورد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۵ در مدار مورد نظر قرار گیرد. پس از قرار گرفتن در مدار، بپی‌کلمبو به دو مدارگرد تقسیم می‌شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می‌شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.