درآمد ۴۰۰ میلیون دلاری منظومه ماهواره‌ای راداری با سرمایه ۴۰ میلیون دلاری

0 497

شرکت خصوصی آمریکایی تریدنت اسپیس (Trident Space) تصمیم دارد منظومه‌ای از ماهواره‌های مجهز به فناوری رادار روزنه مصنوعی یا سار  (synthetic aperture radar به‌اختصار SAR) را به فضا بفرستد. قرار است این شرکت نخستین ماهواره را سال ۲۰۲۱ در مدار زمین قرار دهد و سپس شش ماهواره بعدی را در سال ۲۰۲۳. همچنین در سال‌های پس از آن سالیانه ۱۲ ماهواره را به مدار زمین خواهد فرستاد تا منظومه‌ای با ۴۸ ماهواره در مدار کم ارتفاع زمین ایجاد کند.

برخلاف ماهواره‌های با حسگرهای الکتریکی-اپتیکی که نیاز به نور دارند، ماهواره‌های راداری در شب و آسمان ابری نیز تصویربرداری می‌کنند. با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توان داده‌های فراوان و ارزشمندی از تصاویر راداری استخراج کرد. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بسیاری علاقه دارند از قابلیت‌های ماهواره‌های کوچک مجهز به فناوری سار بهره گیرند. به نظر می‌رسد در آینده شاهد ایجاد بازار بسیار رقابتی در این صنعت خواهیم بود. دولت‌ها نیز به این نوع ماهواره‌ها توجه نشان داده‌اند.

این شرکت مذاکره با شرکت‌های تحلیل داده را برای بررسی راهکارهای ممکن
به‌منظور بهره‌گیری از یادگیری ماشینی برای تحلیل داده‌های تصاویر
ماهواره‌های سار آغاز کرده است. مدیر اجرایی شرکت تریدنت اسپیس معتقد است
که دولت و سازمان‌های نظامی
ایالات‌متحده و کشورهای هم‌پیمان آن خریدار تصاویر تهیه‌شده با ماهواره‌های
آن خواهند بود. همچنین به عقیده او پرتاب ارزان برای این صنعت بسیار حیاتی
است.

در خدمات سنجش از دور آهنگ تازه سازی بسیار مهم است. نخستین ماهواره شرکت تریدنت برای بیشتر عرض‌های جغرافیایی روزانه دو الی پنج بار تازه سازی داده فراهم می‌کند. پس از رسیدن تعداد ماهواره‌ها به عدد شش آهنگ میانگین تازه‌ سازی به شش بار در روز کاهش می‌یابد. این زمان با تکمیل منظومه ۴۸ ماهواره‌ای به ۱۰ دقیقه خواهد رسید. نیک کارانگلن (Nick Karangelen) مدیر اجرایی شرکت تریدنت اسپیس معتقد است
که با قرار گرفتن ماهواره‌های آن در مدار مایل آهنگ تازه سازی بیش‌تری در
مقایسه با ماهواره‌هایی در مدار خورشید آهنگ ایجاد می‌شود.

رزولوشن تصاویر این ماهواره‌ها یک متر تا ۰/۳ متر خواهد بود. قیمت تصاویر این ماهواره‌ها با رزولوشن یک متر تقریباً ۱۰ دلار به ازای هر کیلومترمربع خواهد بود. نیک کارانگلن می‌گوید با این قیمت می توانند به خوبی در بازار ایالات‌متحده و جهان رقابت کنند. همچنین زمان مناسب به هنگام سازی داده‌های ماهواره‌ای عامل مهم دیگر در موفقیت استارت آپ تریدنت اسپیس برای رقابت است.

شرکت تریدنت اسپیس در حال طراحی ماهواره‌هاست که شامل سازه واحد پشتیبان (bus)، محموله و سامانه توان الکتریکی می‌شود. قرار است مسئولیت اویونیک (avionics) واحد پشتیبان و یکپارچه‌سازی ماهواره و آزمایش‌ها برای نخستین پرتاب به شرکت دیگری واگذار شود که هنوز در مرحله انتخاب قرار دارد.

کارایی ماهواره‌های سار به‌شدت به اندازه آنتن وابسته است. استفاده از
فناوری پیشرفته کامپوزیت باعث کاهش هزینه‌های آنتن‌های باند-ایکس در
ماهواره‌های این شرکت شده است. شرکت تریدنت اسپیس یک با بررسی طراحی‌های اولیه برای ماهواره‌های سار به این نتیجه رسیده است که بهینه‌ترین حالت طراحی ماهواره ۳۰۰ کیلوگرمی است. عمر این ماهواره‌ها در مدار ۴ سال خواهد بود. با فروش داده‌های ماهواره در طول عمر ماهواره ۴۴۰ میلیون دلار به دست خواهد آمد. این در حالی است که هزینه در مدار قرار دادن ماهواره ۴۲ میلیون دلار خواهد بود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12026
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها