برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی برای سال۲۰۱۹ مشخص شد

0 428
سازمان فضایی ناسا (NASA) و سازمان فضایی روسکاسموس (Roscosmos) روسیه برنامه پروازهای سرنشین‌دار ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای سال۲۰۱۹ اعلام کردند. در ادامه از جزئیات این مأموریت‌ها مطلع می‌شویم.
در سال۲۰۱۹، هفت ناو سرنشین‌دار به مدار زمین پرتاب می‌شود که سهم سازمان فضایی ناسا ۴فروند و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه نیز ۳فروند خواهد بود. سازمان فضایی ناسا قصد دارد در سال۲۰۱۹ با سفینه‌های آمریکایی مأموریت انتقال فضانوردان را به ایستگاه‌ فضایی انجام دهد که به همین منظور در سال۲۰۱۹ شاهد پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار شرکت‌های خصوصی اسپیس ایکس (Space X) و بوئینگ (Boeing) خواهیم بود.
پرتاب سایوز ام‌اس۱۲ (Soyuz MS-12)
در تاریخ ۲۸مارس۲۰۱۹ سفینه سایوز ام‌اس۱۲ از بایکونور به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد شد. الکساندر آوچینین، کیهان‌نورد روس به‌عنوان فرمانده و نیکلاس هیگ و کریستینا کخ کیهان‌نوردان آمریکایی این سفینه خواهند بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این فضانوردان تا ماه اکتبر در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت خواهند کرد و در روز ۱۸اکتبر نیکلاس هیگ و کریستینا کخ به همراه المنصور، کیهان گرد اماراتی به زمین بر خواهند گشت. همچنین الکساندر آوچینین، فرمانده سفینه سایوز ام‌اس۱۲ تا آوریل سال۲۰۲۰ در ایستگاه فضایی می‌ماند تا با فضانوردان سایوز ام‌اس۱۵ به زمین برگردد. گفتنی است بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود فضانوردانی دیگر به همراه این سفینه به ایستگاه فضایی بروند، اما در ۱۱اکتبر حادثه‌ای رخ داد که به دنبال آن فضانوردان ازجمله آوچینین و هیگ با ناکامی به زمین برگشتند و به همین دلیل برنامه‌های پروازی این سازمان تغییر کرد.

پرتاب اسپیس ایکس۲ (Space X-2)
برنامه دوم ناسا در سال۲۰۱۹ مربوط به پرتاب آزمایشی سفینه سرنشین دار اسپیس ایکس۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود. این سفینه توسط شرکت خصوصی اسپیس ایکس ساخته‌شده است. سفینه سرنشین‌دار اسپیس ایکس۲ دارای ظرفیت حمل ۴فضانورد است، اما ناسا قصد دارد فقط دو فضانورد باتجربه به نام‌های داگلاس هارلی و رابرت بکنن با این سفینه در ماه ژوئن۲۰۱۹ به فضا بروند تا وضعیت سامانه‌های آن را در مدار زمین آزمایش کند. اسپیس ایکس۲ به‌عنوان نخستین سفینه سرنشین دار آمریکایی محسوب می‌شود که از سال۲۰۱۱ و پس از توقف فعالیت شاتل فضایی به فضا پرتاب می‌شود. در این سال‌ها سفینه‌های روسی مانند سایوز، فضانوردان آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل می‌کردند.

پرتاب سایوز ام‌اس۱۳ (Soyuz MS-13)
در ۶جولای سال۲۰۱۹ سایوز ام‌اس۱۳ با حضور الکساندر اسکورتسف روس به‌عنوان فرمانده، آندرو مورگان از آمریکا و لوکا پارمیتانو از ایتالیا به‌عنوان مهندسان به ایستگاه فضایی پرتاب خواهد شد. این فضانوردان به‌عنوان شصتمین گروهی شناخته می‌شوند که به ایستگاه فضایی منتقل خواهند شد. آن‌ها پس از پروازآزاد ۶ساعته به مقصد می‌رسند و بعد از اتمام مأموریت خود در تاریخ ۶فوریه۲۰۲۰ به زمین برمی‌گردند.
سی‌اس‌تی ۱۰۰استارلاینر (Starliner)
سفینه سی‌اس‌تی۱۰۰ استارلاینر در ماه ژوئن سال۲۰۱۹ و با حضور سه فضانورد به نام‌های اریک بو، کریس فرگوسن و نیکول من به‌صورت آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. این سفینه توسط شرکت بوئینگ ساخته‌شده است و مدت پرواز آن دو هفته خواهد بود. شرکت بوئینگ در خصوص این سفینه اعلام کرد برای ساخت سی‌اس‌تی۱۰۰ استارلاینر  آزمایش‌های مختلفی نظیر ارتعاش و آکوستیک مرحله پرتاب و همچنین آزمایش حرارتی در خلأ که میزان توانایی سفینه در مقابل گرما و سرمای شدید را در مدار نشان می‌دهد، انجام‌شده است. اگر اندازه‌گیری تداخل رادیویی و سازگاری الکترومغناطیسی عملیات مشترک ناو و ایستگاه فضایی بین‌المللی ثابت نشود، سفینه استارلاینر اجازه پرواز نخواهد داشت.

پرتاب سایوز ام‌اس۱۴ (Soyuz MS-14)
در حال حاضر زمان پرتاب ناو سایوز ام‌اس۱۴ مشخص نیست و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه نیز در این خصوص خبری را منتشر نکرده است، اما برخی از منابع عنوان می‌کنند این سفینه به‌صورت بدون سرنشین و در تاریخ ۱۲سپتامبر۲۰۱۹ به فضا پرتاب می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود این سفینه با حضور نیکلای تیخونف و آندری بابکین، فضانوردان روسکاسموس و کریستفر کسیدی فضانورد ناسا به فضا پرتاب شود، اما در برنامه‌ریزی‌های جدید نامی از این سفینه وجود ندارد.

پرتاب سایوز ام‌اس۱۵ (Soyuz MS-15)
سفینه سایوز ام‌اس۱۵ در تاریخ ۳اکتبر سال۲۰۱۹ به فضا پرتاب می‌شود که الگ اسکرپوچکا، کیهان‌نورد باتجربه روسی فرماندهی این سفینه را بر عهده دارد. همچنین کریستوفر کسیدی فضانورد ناسا به‌عنوان مهندس پرواز و هزا المنصور اماراتی در این مأموریت حضور خواهند داشت. اسکرپوچکا و کسیدی تا ماه آوریل۲۰۲۰ در ایستگاه فضایی بین‌المللی به مأموریت خود ادامه خواهند داد، اما هزا المنصور همراه با کخ و هیگ به‌وسیله سایوز ام‌اس۱۲ در ۱۸اکتبر۲۰۱۹ به زمین برمی‌گردند.

 

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12008
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها