توسعه یک سامانه فضایی سنجشی جدید

محققانی از رژیم صهیونیستی موفق شدند یک سامانه تصویربرداری بر اساس روزنه مصنوعی توسعه دهند که احتمالا انقلابی در عرصه تصاویر بدست آمده از پلتفرم‌های فضایی و اقتصاد این بخش ایجاد خواهد کرد.

یک روزنه مجازی مصنوعی در سامانه تصویربرداری، نسبت به یک روزنه فیزیکی بسیار بزرگتر است. روزنه فیزیکی، تنها محدوده دید (Scope) خود را اسکن می‌کند. برای مثال در تصویر زیر محدوده دید یک رادار روزنه مصنوعی با محدوده دید c (C-Scope) مشاهده می‌شود.

در حقیقت در این تصویر کل دایره تحت پوشش قرار نمی‌گیرد؛ بلکه توسط رادار روزنه معمولی فقط یک نقطه و توسط رادار روزنه مصنوعی چند نقطه (به عبارتی یک خط) دیده می‌شوند. اما در روش توسعه‌یافته توسط محققان دانشگاه بن-گوریون (Ben-Gurion University) رژیم صهیونیستی، کل محدوده دایره تحت پوشش قرار می‌گیرد. در این صورت ظرفیت‌ها و توانایی‌های رادار به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

تاکنون این طور تصور می‌شد که برای بهبود کیفیت تصاویر تهیه‌شده از اجسام فرازمینی قرار گرفته در دوردست، باید از لنزها و تلکسوپ‌های عظیم‌الجثه با آینه‌های دارای شعاع چندمتری استفاده کرد. اما با این روش ابعاد مورد نیاز کاهش می‌یابد و با حدودا 43 درصد ابعاد تلسکوپ‌های فعلی به کیفیت یکسان دست یافت. بنابراین طبق گفته محققان وزن، مواد و هزینه مورد نیاز برای توسعه تلسکوپ‌های فضایی و ماهواره‌های SAR کاهش می‌یابد.