سیاره فاراوت؛ دورترین شی منظومه شمسی کشف شد

0 1,315
اخترشناسان موفق به کشف یک سیاره کوتوله جدید در نواحی دوردست منظومه شمسی شدند. این جرم آسمانی که فاراوت (Farout: به معنای مرموز) لقب گرفته، دورترین شی مشاهده‌شده در منظومه شمسی تا به امروز است.
این سیاره کوچک بانام علمی ۲۰۱۸وی‌جی‌۱۸ (2018VG18)، حدود ۱۸میلیارد کیلومتر از خورشید فاصله دارد؛ یعنی ۳.۵برابر فاصله میان خورشید و پلوتو یا بیش از ۱۰۰برابر فاصله بین خورشید و زمین. کاوشگر وویجر۲ ناسا که در سال۱۹۷۷ عازم مأموریت شد؛ تقریباً چنین مسافتی را در منظومه شمسی پیمود تا اینکه دو هفته قبل، به فضای میان ستاره‌ای ورود پیدا کرد.

فاراوت در تاریخ ۱۹آبان۱۳۹۷ با استفاده از تلسکوپ ژاپنی سوبارو (Subaru) مستقر در هاوایی مشاهده شد و هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد آن وجود دارد؛ اما چیزی که توجه اخترشناسان را به خود جلب کرده، مدار گردش غیرعادی آن است. درواقع فاراوت نیز همانند سایر اجرام ترنس-نپتون (اجرامی در منظومه شمسی که در فاصله دورتری از نپتون به دور خورشید می‌چرخند) زاویه گردش غیرمعمولی دارد.
دانشمندان در سال‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی را درباره چرایی خط سیر غیرعادی این اجرام فضایی مطرح کرده‌اند. یکی از احتمالات، وجود نهمین سیاره منظومه شمسی یا سیاره ایکس در آن نواحی است. اصلاً تلاش اخترشناسان برای یافتن نهمین سیاره بود که به کشف فاراوت منجر شد. اما بر اساس داده‌های تازه‌تر، شاید هم این رفتار حرکتی به گروهی از اشیای فضایی با میدان گرانشی یکسان مرتبط باشد.
به‌هرحال هم‌اکنون نیز اطلاعات محدودی درباره فاراوت به‌دست‌آمده است؛ ازجمله اینکه حدود۵۰۰کیلومتر قطر دارد و چرخش آن به دور خورشید، بیش از هزار سال به طول می‌انجامد. همچنین محققان رنگ این کوتوله‌ی منظومه شمسی را مایل به صورتی توصیف کرده‌اند.
به گفته‌ی چَد ترویلو (Chad Trujillo) اخترشناس دانشگاه آریزونای شمالی: «امروزه دوربین‌های دیجیتال جدید با میدان دید وسیع که روی برخی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا کارگذاری شده‌اند، امکان جستجو و اکتشاف در نقاط حاشیه‌ای منظومه شمسی، حتی ورای پلوتو را نیز فراهم کرده‌اند.»
کشف فاراوت نشان می‌دهد باوجوداینکه محققان هر از چند گاهی، یک سیاره را در اطراف ستارگان دیگر شناسایی می‌کنند؛ اما هنوز اجرام کشف نشده‌ی سیاره مانندی در منظومه شمسی خودمان نیز وجود دارد. بنابراین همچنان باید منتظر اکتشافات جدید در این نقطه از کیهان باشیم.
منبع گجت نیوز