معمای ادامه سفرهای فضانوردان آمریکایی با سفینه سایوز

0 526
در روزهای گذشته خبرهای متناقضی از ادامه فرستان فضانوردان ناسا (NASA) با ناو روسی سایوز پس از بهره‌برداری از سفینه‌های تجاری آمریکایی در منابع خبری آمده است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به پیگیری اخبار فضایی به معما تبدیل‌شده است.
خبرهای منتشرشده توسط منابع معتبر غربی مانند اسپیس (Space) نشان می‌دهد مسئولان ناسا ازجمله ویلیام گرستنمایر (William H. Gerstenmaier) مدیر اجرایی برای اکتشاف و عملیات انسانی ناسا معتقدند سفر خدمه آمریکایی ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از سال۲۰۱۹ هم با سفینه سایوز باید ادامه پیدا کنند.
نکته سؤال‌برانگیز آن است که بنا به گفته یک سخنگوی سازمان فضایی آمریکا،ناسا، توافق ناسا برای فرستادن شهروندان آمریکایی با ناو سایوز تا سال۲۰۱۹ است، گرچه برای این تداوم کاری هنوز هیچ قراردادی به‌طور رسمی امضاء نشده است.
از سوی دیگر در ماه سپتامبر گذشته، سرگئی کریکالف (Sergei Krikalev)، مدیر برنامه‌های سرنشین‌دار روسکاسموس (Roscosmos)، در مصاحبه با خبرگزاری تاس (TASS) اظهار داشت: «فرستادن فضانوردان ناسا توسط سفینه‌های روسی سایوز پس از اتمام قرارداد فعلی در سال۲۰۱۹ امکان‌پذیر است.» او در موردقرارداد جدید برای پروازهای بعد از سال۲۰۱۰  گفته بود: «هیچ‌چیز مشخصی وجود ندارد.»
اما برخلاف گفته هر دو منبع مرتبط با ناسا و روسکاسموس، برنامه‌های اعلام‌شده نشان می‌دهد فضانوردان آمریکایی در سفینه‌های سایوز ام.اس-۱۶ و سایوز ام.اس-۱۷ حضور دارند. حال این سؤال پیش می‌آید که اگر هیچ قراردادی به‌طور رسمی امضاء نشده، چگونه نام توماس مارشبورن (Thomas Marshburn) به‌عنوان مهندس پرواز سایوز ام.اس-۱۶ و استفن بوئن (Stephen Bowen) به‌عنوان مهندس پرواز سایوز ام.اس-۱۷ در فهرست برنامه‌های آتی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سایت‌های خبری معتبر آمده است؟
در این پایگاه‌ها نام توماس ماشبورن، در کنار سرگئی ریشکوف، فضانورد روسکاسموس، و سویچی نوگوچی (Soichi Noguchi) ،فضانوردان سازمان فضایی ژاپن –جاکسا، به‌عنوان سرنشینان ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۶ ذکرشده که قرار است در ۱۵آوریل۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.
همچنین همراه با آناتولی ایوانیشین (Anatoli Ivanishin) و ایوان ونگر (Ivan Vagner)، از روسکاسموس، نام استفن بوئن به‌عنوان یکی از خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۷ دیده می‌شود. این سفینه طبق برنامه اعلام‌شده از سوی سازمان فضایی روسیه، قرار است در ۲۱اکتبر۲۰۲۰ از بایکونور راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شود.
تا آن زمان، در کنار ۴پرتاب سرنشین‌داری که قرار است آمریکا به سفینه‌های بخش خصوصی خود یعنی سی‌.اس‌.تی ۱۰۰ استارلاینر ساخته شرکت بوئینگ (Boeing) و دراگون اسپیس ایکس (Space X) در سال۲۰۱۹ داشته باشد، نیکلاس هیگ (Nicklaus Hague)، کریستینا کخ (Christina Hammock Koch)، آندرو مورگان (Andrew R. Morgan) و کریستفر کسیدی (Christopher Cassidy) فضانوردان این کشور همراه با فضانوردان روسی و چند کشور دیگر بر عرشه ناوهای روسی سایوز ام.اس-۱۲ تا ام.اس-۱۵، راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.
منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11968
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها