پیشرفته‌ترین تاسواره آفریقایی به فضا رفت

0 635

پیشرفته‌ترین نانو ماهواره ساخت آفریقای جنوبی که فعلاً ZACube-2 نام دارد پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷ با ماهواره‌بر روسی سایوز از سیبری در روسیه به فضا پرتاب شد. پرتاب این تاسواره به همراه چند ماهواره کوچک از ایالات‌متحده، ژاپن، اسپانیا و آلمان و به عنوان بار ثانویه در کنار محموله اصلی یعنی ماهواره‌های Kanopus-V 5 و Kanopus-V 6 انجام شد. این تاسواره که به زودی نام جدیدی خواهد گرفت، پیشرفته‌ترین نانو ماهواره ساخت قاره آفریقا تا به امروز است. ZACube-2  خدمات سنجش از دور و مخابراتی به‌روز را برای آفریقای جنوبی و محدوده اطراف آن تأمین می‌کند.

این تاسواره سه واحدی چهار کیلوگرم جرم دارد و دومین نانو ماهواره ساخت آفریقای جنوبی است که به فضا فرستاده شده است. ZACube-2 سه برابر تاسواره قبلی ساخت آفریقای جنوبی که ZACube-1 یا TshepisoSat نام داشت اندازه دارد. این نانو ماهواره حرکت کشتی‌ها در سواحل آفریقای جنوبی را با سامانه خودکار شناسایی (automatic identification system به‌اختصار AIS) پایش می‌کند. همچنین دوربینی برای تشخیص آتش‌سوزی مراتع از فضا روی این ماهواره کوچک قرار گرفته است. این تاسواره پیشگامی است برای منظومه ماهواره‌ای MDASat که شامل ۹ نانو ماهواره باهدف ارائه پیشرفته‌ترین خدمات مخابراتی انتقال داده فرکانس بالا برای صنعت دریانوردی خواهد بود.

تأمین مالی این پروژه را دفتر علم و صنعت آفریقای جنوبی (Department of Science and Technology به‌اختصار DST) بر عهده داشته است.  مدیریت پروژه  را DST  و آژانس ملی فضایی آفریقای جنوبی (South African National Space Agency به‌اختصار SANSA) با همکاری دانشگاه مونت پلیه (University of Montpellier)، سفارت فرانسه و اتاق بازرگانی پاریس (Paris Chamber of Commerce) بر عهده دارند. ساخت این تاسواره در موسسه فناوری فرانسوی آفریقای جنوبی (French South African Institute of Technology) در دانشگاه صنعتی کیپ پنینسولا (Cape Peninsula University of Technology) در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی انجام گرفته است.

منبع africanews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11959
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها