سازمان فضایی اروپا نرم‌افزاری کاربردی برای مکان‌یابی فضانوردان روی ماه طراحی می‌کند

0 768

سازمان فضایی اروپا اسا (ESA) در حال توسعه نرم‌افزاری کاربردی است که با استفاده از آن فضانوردان می‌توانند روی ماه مکان‌یابی کنند. این نرم‌افزار نمایی ۳۶۰ درجه‌ای از محیط اطراف با اطلاعات لازم زمین‌شناختی برای فضانوردان فراهم می‌کند و به آنان قابلیت ارسال پیام متنی و صوتی و اشتراک اطلاعات را می‌دهد. همچنین با استفاده از این نرم‌افزار کاربردی، مرکز کنترل مأموریت روی زمین و همچنین دیگر همراهان فضانورد روی ماه در هر لحظه می‌دانند که او کجاست.

این نرم‌افزار کاربردی Electronic Field Book نام گرفته است و اطلاعات زمین‌شناختی ماه و قابلیت مخابراتی را ترکیب می‌کند. این نرم‌افزار هر گام از مأموریت را ذخیره می‌کند و نمونه‌های برداشت‌شده از خاک را به محل آن‌ها و دیگر نمونه‌ها ارتباط می‌دهد. همچنین همه تعاملات فضانورد با گروه تحقیقاتی روی زمین را نیز ذخیره‌سازی می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند ورودی‌هایی از دیگر ابزارها مانند میکروسکوپ، طیف نگار و دوربین تصویربرداری را بگیرد و یکپارچه‌سازی کند. با استفاده از قابلیت‌های این نرم‌افزار گروه پژوهشی می‌توانند تصویر میدانی کاملی از عملیات در حال انجام به صورت زمان واقعی داشته باشند و نکات لازم را با پیام متنی و صوتی به اشتراک بگذارند. در مواقع لازم می‌توان هشدارهای لازم را نیز با استفاده از این نرم‌افزار کاربردی به فضانوردان اعلام کرد.

نمونه‌ای از این نرم‌افزار کاربردی برای نخستین بار در عملیات آزمایشی Pangaea 2018 campaign که سازمان فضایی اروپا در جزیره لانزاروته (Lanzarote) در اقیانوس اطلس که جزئی از خاک اسپانیا است برگزار کرد آزمایش شد. قابلیت‌های این نرم‌افزار کاربردی در حال توسعه بیش‌تر هستند.

منبع phys.org
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11955
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها