چین و بریتانیا برای حل چالش‌های کشاورزی چین با بهره‌گیری از فناوری فضایی همکاری می‌کنند

سفیر بریتانیا در پکن اعلام کرد صنعت فضایی چین و بریتانیا برای مقابله با چالش‌های کشاورزی چین همکاری می‌کنند. این خبر پس از پایان برگزاری سیزدهمین کنفرانس فضایی بریتانیا-چین در استان چجیانگ (Zhejiang) در شرق چین اعلام شد.

قرار است سازمان‌های بریتانیایی و چینی برای بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های فضایی، شامل سنجش رطوبت خاک از فضا و همچنین مریخ‌نوردی تغییریافته با هدف بررسی خاک، برای مقابله با برخی چالش‌های کشاورزی پیش روی چین همکاری کنند. به گفته هیو مورتیمر (Hugh Mortimer) پژوهشگر در بخش فضایی آزمایشگاه راترفورد اپلتون (Rutherford Appleton Laboratory) یا به‌اختصار RAL Space در بریتانیا و معاون رئیس کنفرانس همکاری فضایی بریتانیا-چین، برای انجام طرح، آزمایش‌های میدانی روی کشتزارهای بریتانیا و چین در سال‌های ۲۰۱۵  و ۲۰۱۶ انجام گرفته و قرار است آزمایش‌های بیش‌تری نیز در چین انجام شود. به گفته او رباتی خودکار مشابه یک مریخ نورد طراحی شده است که برای آزمایش‌های شیمیایی سریع و بهینه روی خاک به کار می‌رود. هدف از انجام این طرح آن است که به کشاورزان اطلاع دهد چه موقع از کودهایی که گران‌قیمت هم هستند استفاده کنند.

پشتیبانی مالی این طرح به میزان ۲۷ میلیون پوند معادل ۳۳ میلیون دلار از کمک‌هزینه نیوتن (Newton Fund) که مرکز پژوهش و نوآوری بریتانیا (UK Research and Innovation) برای توسعه اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی دیگر کشورها اختصاص می‌دهد تأمین شده است.

با این که ۲۲٪ از جمعیت جهان در چین زندگی می‌کند اما این کشور تنها ۷ درصد زمین‌های قابل کشت و منابع آب جهان را در اختیار دارد و با چالش‌هایی در زمینه کشاورزی مواجه است.

منبع globaltimes