ورود چین به رقابت منظومه‌های اینترنت ماهواره‌ای

0 1,252

نخستین ماهواره از پروژه ماهواره‌های ارتباطی هونگ‌یون (Hongyun) چین به نام هونگ یون-1 با استفاده از یک ماهواره‌بر لانگ مارچ- 11 (Long March-11) روز شنبه از پایگاه پرتاب ماهواره جیوچوان در صحرای گوبی در شمال غرب این کشور به فضا پرتاب شد. این ماهواره 247 کیلوگرمی در مدار SSO در فاصله 1100 کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. هونگ یون-1 که تعداد ترانسپاندرها و پهنای باند آن منتشر نشده، برای طول عمری یک‌ساله طراحی شده اما انتظار می‌رود که بیش از این مقدار در مدار باقی بماند.

پروژه هونگ یون از پروژه‌های تجاری مجموعه صنایع هوافضای چین (CASIC) است که بر اساس آن قرار است 156 ماهواره مخابراتی پهن باند را تا سال 2022 در فاصله حدودا 1000 کیلومتری زمین قرار دهد. چین از طریق این پروژه قصد دارد پوشش مخابراتی و اینترنتی جهانی را برای کاربران در هر نقطه از زمین و هوا تامین کند . در واقع منظومه هونگ یون رقیب چینی منظومه‌های ماهواره‌ای مخابراتی شرکت‌های وان وب (OneWeb)، اسپیس ایکس (SpaceX) و تله‌ست (Telesat) خواهد بود. ماهواره‌های این منظومه به دو دسته ساده و پیشرفته تقسیم می‌شوند که به گفته مهندسین پروژه، ماهواره‌های پیشرفته تا 600 و ماهواره‌های ساده تا 500 کیلوگرم محموله را در خود جای خواهند داد. لازم به ذکر است که هرکدام از این ماهواره‌ها نرخ ارسال و دریافت داده 500 مگابایت بر ثانیه خواهد داشت. سامانه ماهواره هونگ یون در دو فاز ساخته خواهد شد. در فاز اول تعدادی ماهواره به هم متصل خواهند شد تا یک شبکه ارتباطی شکل بگیرد و کشورهای جاده ابریشم جدید را به هم متصل کند. در فاز دوم باقی ماهواره‌ها به این سامانه ارتباطی افزوده خواهند شد تا یک سرویس ارتباطی جهانی شکل بگیرد.

پرتاب این ماهواره سی و پنجمین پرتاب چین با کمک ماهواره‌برهای خانواده لانگ‌مارچ در سال 2018 بود.سازمان توسعه صنعت هوا و فضا چین پرتاب این ماهواره را موفقیت آمیز اعلام کرد و گفت: دومین ماهواره نیز در آینده نزدیک پرتاب خواهد شد. علاوه بر این، قرار است تا پایان سال 2020 مجموعا پنج ماهواره از منظومه هونگ یون به فضا ارسال شوند تا یک نسخه آزمایشی را قبل از راه‌اندازی منظومه اصلی تشکیل دهند.

منبع sierraleonetimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11944
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها