۱۴ دسامبر سالروز تولد تیکو براهه

0 608

سیروس برزو: تیکو براهه (Tycho Brahe)، ستاره‌شناس و نویسنده بزرگ دانمارکی روز ۱۴دسامبر ۱۵۴۶ در خانواده‌ای اشرافی در کنودزتروپ سوئد (که بعدها به خاک دانمارک پیوست) به دنیا آمد. درنوجوانی و با مشاهده کسوف به ستاره‌شناسی علاقمند شد. تحصیلات خود را در دانشگاه کپنهاک به پایان رساند.
در سال ۱۵۶۳، او نزدیکی مشتری و زحل را رصد کرد و دید که جدول‌هایی که در آنها این واقعه را پیش بینی کرده‌اند نادرست هستند. به همین دلیل  متوجه شد پیشرفت در نجوم نیازمند مشاهده دقیق، مستمر و منظم و با استفاده از ابزار دقیق است. وی شروع به ثبت مشاهداتش کرد و جالب آن که بررسی این نوشته‌ها نشان می‌دهد مشاهدات او با چشمان غیرمسلح از پدیده‌های نجومی تقریبا ۲۰بار دقیق‌تر از دیگران است و خطاهای براهه در اندازه‌گیری‌ها بندرت بیشتر از یک دقیقه قوسی می‌رسد. تیکو براهه نخستین کسی بود که با بهره‌گیری از سُدِس (سکستانت)، حلقه‌دار (ذات‌الحَلَق)، و ربع، شیوهٔ منظم و دقیق رصد کردن را در نجوم به کار گرفت. او نخستین مبنای منطقی را برای تعیین فاصله‌های نسبی کیهانی عرضه کرد و نادرستیِ تصورات قدیمی در مورد دنباله‌دارها و فضای کیهانی را نشان داد. هم‌چنین با ترسیم دقیق مسیرهای حرکت ماه، خورشید و ستارگان، مقدمات انقلاب کوپرنیکی را فراهم آورد.
تیکو براهه در مورد وضعیت کائنات نظریه خاص خودش را داشت، در عین حال که عقیده بطلمیوس را در مورد مرکزیت زمین را به طور کامل قبول نداشت از پذیرفتن پیشنهاد کوپرنیک در مورد گردش زمین به دور خورشید نیز امتناع می کرد.
در سال ۱۵۶۵ سر اختلاف نظر در مورد یک قضیه ریاضی با فرد مخالف خود دعوایی راه انداخت که در جریان آن تکه بزرگی از دماغش را از دست داد و تا آخر عمر از یک دماغ مصنوعی فلزی استفاده می کرد.
درماه نوامبر ۱۵۷۲ ستاره جدیدی را در صورت فلکی ذات الکرسی مشاهده و آن را تا مارس ۱۵۷۴ زیر نظر گرفت. این ستاره بعد‌ها به عنوان یک ابر نواختر شناخته شد.
در سال ۱۵۷۶ فردریک دوم پادشاه دانمارک امکانات تأسیس رصدخانه‌ای در جزیره هون تنکس را به براهه داد تا او بتواند به تحقیقاتش ادامه دهد پژوهش های وی در سال بعد و با مشاهده یک دنباله دار منجر شد که وی را به این نتیجه برساند که بر خلاف تصور آن زمان، دنباله دار ها پدیده‌ای مربوط به جو زمین نیستند و از فضای اطراف سیارات دورترند.
در سال ۱۵۸۲ اقدام به ایجاد تقویم جدیدی کرد که نسبت به تقویم قبلی دقیق‌تر بود. وی بعد‌ها مدتی در آلمان زندگی کرد و سپس در سال ۱۵۹۹به دعوت رودولف یازدهم  به پراگ رفت و یوهانس کپلر ستاره‌شناسی نامدار را به عنوان همکار انتخاب کرد.
تیکو براهه در ۲۴اکتبر ۱۶۰۱ در پراگ درگذشت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11868
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها