رشد چشمگیر بازار پرتاب ماهواره‌های تجاری تا سال ۲۰۲۴

0 463

بر اساس گزارش جدید منتشرشده توسط موسسه تحقیقاتی، راهبردی و مشاوره‌ای گلوبال مارکت (Global Market Insights) بازار پرتاب ماهواره‌های تجاری تاسال ۲۰۲۴ به ارزش ۷میلیارد دلار خواهد رسید.

افزایش استفاده از ماهواره‌های مخابراتی و ناوبری ماهواره‌ای از مهم‌ترین عوامل رشد این بازار در بازه مورد نظر می‌باشد. خدمات این ماهواره‌ها در بخش‌های مختلفی همچون تعیین مسیر اتومبیل‌ها، فناوری اطلاعات، کاربردهای نظامی و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این شرکت‌های نفت و گاز در سرتاسر جهان برای مکانیابی نفت‌کش‌های خود و شفاف‌سازی فعالیت‌ها از ناوبری ماهواره‌ای بهره می‌برند. این استفاده‌ها نیاز به پرتاب ماهواره‌های بیشتر را طی سال‌های آتی تشدید می‌کنند.

استفاده از ابزارهای هوشمند و خدمات شخصی همچون تلویزیون‌های هوشمند، سرویس‌های پخش آنلاین، نرم‌افزارهای پیش‌بینی آب‌ و هوا همچون اکیو ودر (AccuWeather) و سرویس‌های هواشناسی گوگل و یاهو و همچنین مدارس و دانشکده‌های هوشمند در اقصی نقاط جهان، سرمایه زیادی را به سمت ماهواره‌ها و در نتیجه بازار پرتاب آن‌ها سوق می‌دهد. نفوذ روزافزون تلفن‌های همراهی که دسترسی به اینترنت 4G/LTE را فراهم می‌کنند نیز در این بازار تاثیری غیر قابل چشم‌پوشی دارد.

پیشرفت فناوری منجر به کاهش هزینه‌های پرتاب نسبت گذشته شده و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) اعلام کرد که طی ۱۰سال آتی ۳۰۰۰ماهواره برای ناوبری پرتاب خواهد کرد. پروژه عظیم منظومه ماهواره مخابراتی وان وب (OneWeb) نیز بودجه زیادی را طی سال‌های اخیر کسب کرده است. هدف این گونه پروژه‌ها کاهش وزن و در عین حال بهبود عملکرد می‌باشد. افزایش تعداد ماهواره‌های تولیدی به صورت مستقیم بر روی بازار پرتاب تجاری تاثیر می‌گذارد.

بیش از ۳% نرخ رشد سالانه بازار پرتاب ماهواره‌های تجاری طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ به ماهواره‌های مدار LEO اختصاص دارد. این میزان را می‌توان با هزینه اولیه پرتاب اندک به نسبت دیگر مدارها، زمان اندک پیاده‌سازی در مدار و ابعاد کوچک ماهواره مرتبط دانست. بخش ماهواره‌برهای کوچک تجاری نرخ رشد سالانه بیش از ۶% را در بازه مذکور تجربه خواهد کرد. این رشد به دلیل پیشرفت ضریب اطمینان ماهواره‌برهای کوچک و افزایش دسترسی به آنها می‌باشد. اما پیش‌بینی می‌شود پرتاب ماهواره‌های سنجشی تجاری حدودا ۳۶% درآمد بازار را تا سال ۲۰۲۴به خود اختصاص دهد. معرفی روش‌های جدید کشاورزی همچون کشاورزی دقیق و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی نقشی کلیدی را در این زمینه ایفا می‌کند.

شرکت‌های مشتقر در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۷ ۲میلیارد دلار در بازار پرتاب ماهواره‌های تجاری درامد داشتند و پیش‌بینی می‌شود در آینده هم همچنان بر این بازار حکمرانی کنند. زیرساخت‌های کارامد موجود در این منطقه و پشتیبانی سازمان‌هایی همچون ناسا و بوئینگ به این پیشروی کمک شایگانی می‌کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11844
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها