هند بزرگترین ماهواره خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

0 575

هند روز چهارشنبه، ۱۴ آذر،  بزرگترین و سنگین‌ترین ماهواره ساخت این کشور را با موفقیت از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب کرد.
کی سیوان (K. Sivan)، رییس سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) گفت: «این ماهواره با ماهواره‌بر آریان۵ (Arian-5) به فضا پرتاب شد.»
این ماهواره به ارائه بهتر خدمات اینترنتی در هند کمک خواهد کرد. وی افزود: «ماهواره‌بر آریان۵ پس از ۳۳دقیقه از پرتاب، ماهواره مخابراتی جی ست ۱۱ (Gsat-11) هند را در مدار زمین قرار داد.»
رییس سازمان ایسرو توضیح داد: ماهواره جی ست ۱۱ با وزن 5854 کیلوگرم،سومین ماهواره‌ای است که در راستای برنامه دولت هند موسوم به هند دیجیتالی برای ارائه خدمات اینترنت پر سرعت در سرتاسر این کشور، به فضا پرتاب می‌شود. این ماهواره در مجموع 40 ترانسپاندر باندهای Ka و Ku دارد و طی مدت 15 سال در مدار GEO به انجام ماموریت خواهد پرداخت.
دهلی نو بر اساس طرح هند دیجیتالی خود قصد دارد خدمات اینترنت پر سرعت را در روستاهای دور افتاده این کشور نیز ارائه دهد.
این درحالی است که سازمان تحقیقات هوا و فضای هند هفته گذشته یک ماهواره نظارت زمینی خود به همراه ۳۰ماهواره کوچک کشور‌های خارجی را با استفاده از یک ماهواره‌بر به فضا پرتاب کرد.
سازمان تحقیقات فضایی هند به رکورد پرتاب موفقیت آمیز ۲۶۹ماهواره خارجی دست یافته است. ماهواره‌بر پی اس ال وی هند تاکنون ۵۲ ماهواره هندی و ۲۳۹ماهواره خارجی متعلق به ۲۸کشور را به فضا پرتاب کرده است. هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۲،نخستین فضانورد خود را به فضا اعزام کند.
ماموریت قرار دادن سه هندی در فضا کمی بیش از ۱.۴میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که این نشان دهنده هزینه پایین تر ماموریت فضایی هند در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا و چین است.
سازمان ایسرو همچنین سنگین‌ترین ماهواره‌بر ساخت این کشور را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است.
پیش از این هند برای پرتاب ماهواره‌های خود با وزن بیش از ۲تن به کشور های خارجی وابسته بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب ۱۰۴ماهواره با یک ماهواره‌بر به فضا از جزیره کوچک سریهاریکوتا در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11807
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها