درباره فضانوردان جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی-۲

0 102

سیروس برزو: اولگ كانوننكو (Oleg Kononenko) متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۶۴ در شهر چاردژو ترکمنستان، متأهل است و دو فرزند دارد. در سال ۱۹۸۸ از انستیتوی هوایی خارکف (Kharkiv Aviation Institute) به‌عنوان مهندس مكانیك هوانوردی فارغ‌التحصیل شد. در  ۱۹۹۰ از انستیتوی هوانوردی كوبیشف با تخصص هدایت سامانه‌های متحرک خودكار مدرك گرفت.  وی سال‌ها به‌عنوان مهندس و سرپرست گروه مهندسان طراح در طراحی سامانه‌های فضایی فعالیت می‌کرد تا سرانجام در سال ۱۹۹۶ به جرگه کیهان‌نوردان روسیه پیوست.
نخستین پروازش را در ۸ آوریل  ۲۰۰۸ با سایوز تی.ام.آ-۱۲(Soyuz TMA-12) به‌عنوان مهندس پرواز به همراه  سرگئی ولکف (Sergey Volkov) هم‌وطنش و یی سویئون (Yi So-yeon) کیهان گرد کره‌ای به مدار زمین آغاز کرد. کیهان گرد کره‌ای پس از حدود ۱۰ روز با گروهی دیگر از فضانوردان مستقر در ایستگاه به زمین برگشتند اما مأموریت کانوننکو تا ۲۴ اکتبر این سال یعنی حدود ۱۹۸ روز ادامه داشت. پس از بازگشت از این سفر، موفق به دریافت مدال و عنوان قهرمان فدراسیون روسیه، مدال خدمت درراه اکتشاف فضا، ستاره طلایی از ترکمنستان همچنین مدال خدمات برجسته و مدال پرواز فضایی از سوی ناسا شد. با این سفر نام اولگ کانوننکو به‌عنوان چهارصد و هفتاد و ششمین فضانورد جهان و یک‌صد و دومین کیهان‌نورد روس به ثبت رسید.
مأموریت بعدی او بر عرشه ناو كیهانی سایوزتی.ام.آ-۳ ام بود این سفینه روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۱ در وضعیت آب و هوایی بسیار برفی و طوفانی، سكوی شماره ۱ پایگاه پرتاب‌های فضایی بایكونور قزاقستان را در شرایطی ترك گفت. به همراه اولگ کانوننکو ، آندره کویپرس (André Kuipers) از سازمان فضایی اروپا و دانالد پتیت (Donald Pettit) از ناسا بر عرشه سایوز حضور داشتند. این سفر تا اول ژوئیه ۲۰۱۲ ادامه پیدا کرد و در پایان مأموریت هر سه فضانورد سالم در قزاقستان فرود آمدند.
پرواز بعدی کانوننکو با سایوزتی.ام.آ-۱۷ام به همراه یوی کیمیا (Kimiya Yui) فضانورد سازمان فضایی ژاپن ژاکسا (JAXA) و کجل لیندگرن (Kjell N. Lindgren) فضانورد ناسا در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۵ آغاز شد که تقریباً ۱۴۲ روز طول کشید و مدت اقامت فضایی کانوننکو را به ۵۳۳ روز و ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه رساند.
وی تجربه باارزشی در راهپیمایی‌های فضایی دارد و در مأموریت‌های مداری خود سه بار به فضای آزاد کیهانی قدم گذاشته و نزدیک به ۲۸ ساعت از عمرش را در مأموریت‌های خارج از ایستگاه فضایی گذرانده است. مسلماً این تجربه در سفر فعلی او برای بازدید بدنه خارجی ناو سایوز ا.اس-۹ و بررسی این‌که سوراخ بدنه سایوز در بخش بیرونی هم مشاهده می‌شود یا خیر تأثیر خواهد داشت.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11800
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها