احداث موزه در فضا

روزی را تصور کنید که تورهای گردشگری به فضا برقرار شود و علاقه‌مندان به فضا، حضور در مدار زمین یا اقامت در سکونتگاه‌های ماه را تجربه کنند. در چنین تجربه کم‌نظیر، مسافران با فضاپیماهایی به مدار زمین یا سطح ماه منتقل می‌شوند؛ در طول مسیر، راهنمایان تورهای فضایی توضیحاتی را در مورد ایستگاه فضایی یا سکونتگاه‌های ماه ارائه می‌کنند.
با رسیدن به مقصد و پس از الحاق فضاپیما به ایستگاه فضایی یا فرود بر سطح ماه، مسافران به صرف یک فنجان قهوه در کافی‌شاپ فضایی دعوت شده و می‌توانند هدایایی از فروشگاه‌های در نظر گرفته شده، خریداری کنند.
بخش بعدی این تور فضایی، شامل بازدید از نمایشگاه‌ها و موزه‌هایی خواهد بود که در داخل ایستگاه فضایی یا سکونتگاه‌های ساخته شده روی ماه برگزار می‌شوند.

نمایشگاه و موزه فضایی
فضا محیط مناسبی برای نگه‌داری اشیاء محسوب می‌شود. به دلیل نبود هوای مرطوب، آسیبی به اشیاء و آثار نگه‌داری شده در این مکان‌ها وارد نمی‌شود؛ در عین حال خطر بلایای طبیعی یا حوادث آتش سوزی بسیار پایین است.
اما در این بین نباید از موضوع زباله‌های فضایی غافل شد. زباله‌های فضایی در مدار زمین، امنیت فضاپیماها و ایتسگاه‌های فضایی را با تهدید جدی مواجه می‌سازند. برای کاهش این خطر، نیازمند توسعه فناوری‌هایی از جمله تورهای شکار زباله‌های فضایی یا ماهواره‌هایی هستیم که زباله‌های فضایی را به مدار بالاتر و ایمن‌تر منتقل کنند.
بحث تابش‌های کیهانی، غبار و ذرات پرانرژی خورشید نیز تهدید دیگری است که می‌تواند سخت‌ترین فلزات را نیز در فضا از بین ببرد. بنابراین قبل از ساخت موزه‌های فضایی باید بدانیم که چه اشیائی از مقاومت بالا در برابر تابش‌های کیهانی و شرایط سخت فضا برخوردار هستند.

آثار موجود در نمایشگاه فضایی
شاید اشیاء باقی مانده از مأموریت آپولو و سفر به ماه، ماهواره‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی فضایی، بهترین گزینه برای نمایش در موزه‌های فضایی باشند.
تلسکوپ فضایی هابل که تصاویر بی‌نظیری از کهکشان‌ها و ستارگان اولیه تهیه کرده است؛ تلسکوپ کپلر که به کشف صدها سیاره فراخورشیدی کمک کرده است؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که یک شاهکار مهندسی و نمونه موفقی از همکاری بین‌المللی در حوزه فضا محسوب می‌شود؛ ماهواره Vanguard 1 به عنوان نخستین ماهواره خورشیدی جهان که سال ۱۹۵۸به فضا پرتاب شد؛ ماهواره تلستار ۱ (Telstar 1) به عنوان نخستین ماهواره ارتباطاتی که سال ۱۹۶۲ راهی فضا شد؛ گزینه‌های پیشنهادی برای نگهداری و نمایش در موزه فضایی هستند.
البته تحقق این رویا به توسعه فناوری‌های پیشرفته فضایی برای انتقال گردشگر به فضا، انتقال تجهیزات برای ساخت مستعمرات انسانی بر سطح ماه، و احداث کپسول‌های ویژه به عنوان فضای نمایشگاه و موزه نیاز دارد.

منبع سینا پرس