آغاز کار ربات سایمون در ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 171

ربات سایمون (CIMON) کار خود را با گفتن اولین کلمات با یکی از اعضای خدمه ایستگاه فضایی آغاز کرد.
فضانورد آلمانی الکساندر گرست (Alexander Gerst) روز ۱۵ نوامبر طی آزمایش ۹۰ دقیقه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) با ربات هوش مصنوعی سایمون صحبت کرد.
بر اساس بیانیه‌ شرکت ایرباس (Airbus)، گرست، فرمانده خدمه ایستگاه فضایی فعلی، سایمون را با گفتن جمله «بیدار شو، سایمون» بیدار کرد و سایمون نیز در پاسخ گفت: «چه کاری می‌توانم برایتان انجام دهم؟»
سایمون با موفقیت چهره گرست را شناسایی کرد و به رسمیت شناخت و با استفاده از سنسورهای اولتراسونیک تصاویر و فیلمی از خود در آزمایشگاه فضایی کلمبوس (Columbus) گرفت. سپس دستورالعمل‌هایی برای گرست برای انجام آزمایش کریستال که توسط یک دانش آموز طراحی شده بوده، ارائه کرد.
آزمایشگاه فضایی کلمبوس یک آزمایشگاه علمی و بخشی از ایستگاه فضایی بین‌المللی است که توسط سازمان فضایی اروپا ساخته شده‌ است. کلمبوس عمده‌ترین همکاری این سازمان در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی تاکنون محسوب می‌شود. این آزمایشگاه فضایی به شکل استوانه‌ای به قطر ۴ و نیم متر است و فضای داخلی آن با گنجایش ۷۵ متر مکعب از انعطاف زیادی برای نصب ابزارهای گوناگون پژوهشی برخوردار است. علاوه بر محیط درون آزمایشگاه، از محوطه بیرونی کلمبوس نیز برای پژوهش‌های علمی استفاده می‌شود.
سایمون یک ربات با طراحی چاپ سه بعدی و وزن حدود ۵ کیلوگرم(۱۱ پوند بر روی زمین) است که به طور مشترک توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) ، ایرباس و شرکت آی.بی.ام (IBM) توسعه داده شده است. سایمون همانند سیری (Siri) دستیار مجازی اپل (Apple)، یا الکسا آمازون (Amazon) عمل می‌کند. سایمون خودش دستورات را پردازش نمی‌کند، بلکه با یک رایانش ابری واتسون مستقر روی زمین (ground-based cloud computer) برای پردازش، ارتباط برقرار می‌کند . این ربات دارای یک پردازنده هوش مصنوعی و نمایشگر ۸ اینچی است و برای حرکت در شرایط بی وزنی فضا از موتورهای “کنترلی پروانه‌ای” استفاده می‌کند.
واتسون یک سامانه رایانه‌ای هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به سوالات مطرح شده در زبان گفتار است که در پروژه DeepQA در شرکت آی.بی.ام توسعه یافته است. نام این رایانه از اسم اولین مدیرعامل شرکت، توماس واتسون انتخاب شده است.
در این بیانیه آمده است: «اگر یک سوال یا آدرسی از سایمون پرسیده شود، ابتدا هوش مصنوعی واتسون شناسه صوتی که توسط هوش مصنوعی درک و تفسیر شده است را به متن تبدیل می‌کند. هوش مصنوعی واتسون نه تنها محتوای جملات بلکه معنی باطنی هر جمله را نیز درک می‌کند.»
سایمون به شبکه Wi-Fi ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است که داده‌ها را از طریق ارتباطات ماهواره‌ای به زمین انتقال می‌دهد.
مارکو تروواتلو (Marco Trovatello)، سخنگوی مرکز فضایی آژانس فضایی اروپا (ESA) در کلن، آلمان، گفت: «سایمون می‌تواند پس از پرسیدن هر سوالی در عرض چند ثانیه پاسخ شما را بدهد.»
یک لینک داده سایمون را با مرکز کنترل کلمبوس در آلمان متصل می‌کند؛ از آنجا، این سیگنال برای اولین بار به مرکز پشتیبانی فضایی بیوتکنولوژی در دانشگاه لوسرن (Lucerne University) در سوئیس، جایی که تیم کنترل سایمون مستقر است، ارسال می‌شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11774
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها