شواهد وجود آب در مریخ شاید ناشی از خطای محاسباتی بوده باشد!

0 381

به‌رغم اخبار امیدبخشی که اخیراً درباره وجود آب در مریخ به گوش رسیده، اما شاید هنوز برای هیجان‌زده شدن از این بابت کمی زود باشد؛ چراکه به نظر می‌رسد مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) امید واهی ایجاد کرده است.

نتایج یک مطالعه که به‌تازگی انتشاریافته، حاکی از آن است که رویکرد این مدارگرد در تحلیل داده‌های مرتبط با آب، با نواقصی همراه بود و همین امر می‌تواند اکتشافات اخیر مبنی بر وجود آب در مریخ و به‌طور خاص آب‌شور را، از درجه اعتبار ساقط کند.

ماجرا ازاین‌قرار است که طیف‌سنج تصویری مدارگرد مریخ (CRISM)، در مناطقی با کنتراست بالا دچار سردرگمی می‌شود و ممکن است نرم‌افزار مورداستفاده برای اصلاح داده‌ها، به‌طور سهوی خروجی نادرستی از وجود پر کلرات‌ها بدهد که درواقع نشانه‌ای از جریانات آب‌شور هستند. نتیجه اینکه وفور پر کلرات‌ها در نتایج اصلاح‌شده قابل‌مشاهده است؛ بدون اینکه اثری از آن‌ها در داده‌های خام وجود داشته باشد.

البته این موضوع لزوما نافی وجود آب در مریخ نیست؛ اما شناسایی آنچه که در آنجا وجود دارد را مشکل‌تر می‌کند. به همین دلیل، محققان در حال توسعه‌ یک روش تشخیصی جدید هستند که به جای بررسی شواهد مجزا، بر پایه استفاده از شواهد متعدد و ربط دادن آن‌ها به یکدیگر استوار است. با این حال اعضای تیم علمی پیشنهاد می‌کنند که انتظارات خود را فعلا پایین نگه داریم؛ زیرا حتی با وجود نمک در مریخ، نباید انتظار داشت که با اجرای ماموریت‌های آتی و فرود کاوشگر مارس ۲۰۲۰ روی سیاره سرخ، بتوان به راحتی ردی از آب شور را در جای جای آن یافت.
منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11745
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها