کشف باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در ایستگاه فضایی

0 578

محققان ناسا انواعی از باکتری موسوم به انتروباکتر را در سرویس بهداشتی و باشگاه موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند که در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند.
خوشبختانه باکتری‌های شناسایی‌شده در ایستگاه فضایی عامل بیماری‌های انسانی نیستند. باوجوداین کشف این نوع باکتری در ایستگاه فضایی بین‌المللی موجب نگرانی متخصصان شده است.
بدن انسان با بسیاری از انواع میکروب‌های مفید همزیستی دارد و باوجود اتخاذ تدابیر شدید برای پاک‌سازی میکروب‌ها، ممانعت کامل از ورود میکروارگانیسم‌ها به درون فضاپیماها امکان‌پذیر نیست. بنابراین عجیب نیست که انواعی از میکروب‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا فضاپیماها یافت شود. 
باوجوداین شرایط زیستی در فضا به‌طورکلی با زمین تفاوت دارد. میکرو گرانش، تشعشعات کیهانی، سطح بالای دی‌اکسید کربن و حضور مستمر انسان‌ها در محیط ایستگاه فضایی ممکن است نحوه زیست و تکثیر میکروب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. 
محققان با مقایسه مقاومت این باکتری‌ها با سه نوع از باکتری‌های گونه انتروباکتر که در بیمارستان‌ها یافت شده و عامل بیماری‌زای انسان محسوب می‌شوند، دریافتند باکتری‌های فضایی در مقابل سفازولین، سفوسکسیتین، اکساسیلین، پنی‌سیلین و ریفامپین کاملاً مقاوم بوده و در مقابل سایر انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیز دارای سطوحی از مقاومت هستند. 
همچنین محققان دریافتند باوجوداین که باکتری‌های فضایی فعلاً عامل بیماری‌زایی برای انسان محسوب نمی‌شوند، دارای ۱۱۲ ژن مشترک با انواع عامل بیماری‌های واگیردار هستند. بر اساس مدل‌سازی‌های کامپیوتری احتمال تبدیل‌شدن این باکتری‌های فضایی به عامل بیماری‌زا به ۷۹ درصد می‌رسد. باوجوداین اطمینان از صحت این مدل‌سازی و تعیین میزان خطرات احتمالی ناشی از این باکتری‌ها مستلزم انجام آزمایشات و تحقیقات بیشتر است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه BMC Microbiology منتشرشده است.

منبع خبرگزاری جمهوری اسلامی
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11736
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها