نام حامل فضایی جدید اسپیس ایکس تغییر کرد

0 923
ایلان ماسک (Elon Musk) موسس شرکت اسپیس ایکس (SpaceX)، نام حامل فضایی بی‌اف‌آر (BFR) را به استارشیپ (Starship)، به معنی ستاره‌پیما یا فضاپیمای میان‌سیاره‌ای، تغییر داد. اما آیا واقعاً این ماهواره‌بر می‌تواند به سامانه‌های ستاره‌ای دیگر برسد؟
حامل فضایی غول‌پیکر شرکت اسپیس ایکس که بانام ماهواره‌بر بزرگ فالکون (Big Falcon Rocket) یا به‌اختصار بی‌اف‌آر  شناخته می‌شود، حالا نامی جدید پیداکرده است. مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس، ایلان ماسک، در یک توییت شخصی اعلام کرد بخش ترابری از این سامانه که در حال حاضر ستاره‌پیما بزرگ فالکون (Big Falcon Spaceship) ،به‌اختصار بی‌اف‌اس نام دارد، از این‌ پس با نام ستاره‌پیما خوانده خواهد شد؛ درحالی‌که بوستر نیز سوپر هوی (Super Heavy) نام خواهد گرفت.
برنامه‌ها برای پرتاب ماهواره‌بر ۳۸۷فوتی ، ۱۱۸متری، بی‌اف‌آر  به فضا، سپتامبر گذشته به‌ صورت رسمی اعلام‌شده بود. مدیران امیدوارند این حامل فضایی جایگزین دیگر ماهواره‌برهای شرکت ازجمله فالکون۹، فالکون هوی و دراگون شود. هم‌اکنون اسپیس ایکس در حالت ساخت این ماهواره‌بر با هزینه تقریبی ۵میلیارد دلار در بندر لس‌آنجلس بوده و می‌گوید می‌تواند ۱۰۰تن محموله یا ۱۰۰مسافر را به مکان‌های بسیار دوری همچون مریخ ببرد.
رئیس اسپیس ایکس، گویین شوتول (Gwynne Shotwell)، گفت شرکت امیدوار است آزمون‌های بدون سرنشین استارشیپ در اواخر۲۰۱۹انجام شود. اگر همه‌چیز درست پیش رود، ماسک می‌گوید در سال۲۰۲۲ می‌توان پرواز اولیه بدون سرنشین به سمت مریخ را با آن انجام داد و پس‌ از آن، اولین سفر انسانی در سال۲۰۲۴ انجام خواهد شد. به‌علاوه، مدیران مشغول برنامه‌ریزی برای پروازی توریستی به ماه با مسافران شخصی برای سال۲۰۲۳ هستند. هرچند، با توجه به اینکه زمان ساخت فالکون هوی، دو برابر زمان اعلام‌شده توسط مدیران طول کشید و تنها ۵درصد از منابع اسپیس ایکس صرف استارشیپ شده است، احتمالاً به زمان بیشتری برای محقق شدن این برنامه‌ها نیاز خواهد بود.

همان‌طور که یکی از کاربران توییتر نیز اشاره‌کرده، یاد کردن از بی‌اف‌اس به‌عنوان یک استارشیپ یا همان فضاپیمای میان‌سیاره‌ای، تا زمانی که طی یک مأموریت به یک سامانه ستاره‌ای دیگر نرسد، درست نیست. ماسک سریعاً به این توییت واکنش نشان داد و در پاسخ گفت که نسخه‌های بعدی استارشیپ، چنین قابلیت‌هایی را خواهند داشت. این در حالی است که پیش‌تر، ماسک از این فضاپیما به‌عنوان یک سامانه حمل‌ونقل بین‌سیاره‌ای یاد می‌کرد که قادر بود به هرجایی در منظومه شمسی سفر کند.
منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11704
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها