فضاپیمای ناسا به سیارک ناشناخته بنو رسید

بازوی رباتیک فضاپیمای آزیریس-رکس (OSIRIS-Rex) قرار است نمونه‌هایی از گردوغبار و صخره‌های سطح سیارک بنو را جمع‌آوری و به زمین منتقل کند و عملکرد موفق و بدون مشکل آن موجب خوشحالی ستاره شناسان و پژوهشگران شده است.

بنو یکی از سیارک‌هایی است که به دور زمین می‌چرخد. سرعت حرکت این سیارک به دور زمین به ۱۰۱هزار کیلومتر در ساعت می‌رسد. آزیریس-رکس هم‌اکنون در حال انجام مانورهایی برای بررسی کیفیت عملکرد ترمز خود است تا بتواند بدون مشکل بر روی سطح سیارک «بنو» فرود آید.

این فضاپیما در تاریخ سوم دسامبر وارد مدار حرکتی این سیارک شده و تحقیقات آن بر روی بنو در حدود یک سال به طول خواهد انجامید. بازوی رباتیک نمونه‌گیری این ربات حدود یک دهه قبل توسط شرکت لاکهید مارتین(lockheed martin) طراحی‌شده و ۳.۳۵متر طول دارد.

سیارک بنو در ۱۱سپتامبر سال۱۹۹۹ کشف شد و انتظار می‌رود نمونه‌های تهیه‌شده از آن تا سال۲۰۲۳ به زمین برسند.

سیارک یادشده توسط ناسا یکی از سیارک‌هایی دانسته شده که به‌طور بالقوه امکان برخورد آن با زمین وجود دارد. قطر این سیارک به حدود ۴۹۲متر می‌رسد و یکی از مجموعه سیارک‌های آپولو محسوب می‌شود که همگی در نزدیکی زمین قرار دارند و اولین آن‌ها در دهه ۱۹۳۰میلادی کشف شد.

تعداد مجموع این سیارک‌ها به ۶۹۲۳مورد می‌رسد که ۹۹۱مورد از آن‌ها شماره‌گذاری شده‌اند.