1397/09/06

بازار ۲۸۴ میلیارد دلاری برای ۳۳۰۰ ماهواره

بر اساس ۲۱امین گزارش موسسه یوروکانسالت (Euroconsult) طی ۱۰سال آینده به طور متوسط سالانه ۳۳۰ماهواره در سرتاسر جهان برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری با وزن بیش از ۵۰گیلوگرم به فضا پرتاب خواهند شد. این پیش‌بینی نسبت به دهه گذشته افزایشی سه برابری را نشان می‌دهد و علت اصلی آن هم ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای...
بازار ۲۸۴ میلیارد دلاری برای ۳۳۰۰ ماهواره

بر اساس ۲۱امین گزارش موسسه یوروکانسالت (Euroconsult) طی ۱۰سال آینده به طور متوسط سالانه ۳۳۰ ماهواره در سرتاسر جهان برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تجاری با وزن بیش از ۵۰کیلوگرم به فضا پرتاب خواهند شد. این پیش‌بینی نسبت به دهه گذشته افزایشی سه برابری را نشان می‌دهد و علت اصلی آن هم ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد مدار LEO می‌باشد.

ریچل ویلین (Rachel Villain) مشاور ارشد موسسه یوروکانسالت و نویسنده این گزارش می‌گوید: «با توجه به روی آوردن شرکت‌های تجاری و نهادهای دولتی به منظومه‌های ماهواره‌ای، صنعت ماهواره در یک دوران گذار مهم قرار دارد.» وی افزود: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که بالغ بر ۴۰ منظومه با ابعاد و ظرفیت‌های مختلف، در حدود ۲۳۰۰ماهواره را به مدارهای LEO و MEO برای اهدافی همچون مخابرات، ناوبری، سنجش از دور، هواشناسی و جمع‌آوری داده اضافه کنند.»

۳۳۰۰ماهواره سنگین‌تر از ۵۰کیلوگرمی که قرار است طی بازه ۱۰ ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷به فضا پرتاب شوند، یک بازار ۲۸۴میلیارد دلاری را در زمینه ساخت و پرتاب ماهواره در صنعت فضایی رقم خواهند زد که نسبت به دهه گذشته یک افزایش ۲۵درصدی خواهد داشت. با توجه به افزایش سه برابری یعنی ۲۰۰درصدی از لحاظ تعداد، و افزایش تنها ۲۵ درصدی از لحاظ ارزش بازار، روند کاهشی قیمت‌ها در صنعت ماهواره محسوس می‌باشد. علت این روند کاهشی، منظومه‌های تجاری ماهواره‌های کوچک است که مفاهیم جدیدی از جمله صرفه‌جویی به مقیاس، نرم‌افزاری‌سازی (softwarization)، ادغام عمودی و تحلیل داده را به بازار تولید و اپراتوری ماهواره‌ها ارائه نموده‌اند.

دولت‌ها با بیش از ۱۳۰۰ماهواره طی ۱۰سال آتی برای ۷۰کشور، همچنان بزرگترین مشتری صنعت ماهواره و پرتاب باقی خواهند ماند و بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار از حجم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. با افزایش تعداد کشورهای فضایی، تعداد ماهوار‌ها در مدار افزایش می‌یابد و تعدادی از کشورها اولین سامانه ماهواره‌ای عملیاتی خود را راه‌اندازی می‌کنند که عموما کاربرد مخابراتی و سنجشی دارد. بدین ترتیب دولت‌ها همچنان بر صنعت فضایی حکمرانی می‌کنند. لازم به ذکر است که ۸۵درصد بازار دولتی در اختیار ۱۰کشور خواهد بود: آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، هند و پنج کشور برتر اتحادیه اروپا از لحاظ فضایی. ۶۰ کشور دیگر تنها برای توسعه ظرفیت‌های بومی فضایی، دستیابی به اولین سامانه ماهواره‌ای خود و یا همراهی با توسعه اقتصادی و اجتماعی در سامانه‌های ماهواره‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در بخش تجاری فضایی، طبق گزارش یوروکانسالت ۵۰شرکت در حدود ۲۰۰۰ماهواره پرتاب خواهند کرد که ۱۷۰۰عدد از این تعداد مربوط به ۲۲ منظومه تجاری می‌شود. بازار تجاری فضا همچنان در اختیار ماهواره‌های مخابراتی مدار GEO خواهد بود که بیش از ۵۰درصد درامد ۷۰میلیارد دلاری این بازار را طی دهه آینده به خود اختصاص خواهد داد. دو بازار مهم دیگر در بخش تجاری به منظومه‌های مخابراتی مدار LEO با ۲۵درصد و سنجش از دور با ۱۱درصد اختصاص دارد. همچنین تعمیرکارهای رباتیک ماهواره و توریسم فضایی بازارهای تجاری جدید در حال ظهور می‌باشند.

منبع: spaceref

اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

صنعت فضایی برای تریلیون دلاری شدن به بازارهای جدید نیاز دارد

1397/07/30
اخیرا پیش‌بینی‌هایی مبنی بر عبور ارزش صنعت فضایی از مرز یک تریلیون دلار تا دهه ۲۰۴۰ میلادری منتشر شده است. اما برای محقق شدن این پیش‌بینی‎ها حتی با یک نرخ رشد حداقلی، نیاز است که بازارهای...

ملاحظات نظری و عملی در عرصه اقتصاد فضایی

1397/08/16
فضا اغلب به صورت قلمرویی بی‌مرز شامل منابع باارزش زیاد و قرار گرفته در فواصل طولانی از زمین تعریف می‌شود. میلیون‌ها شهابسنگ و دنباله‌دار در فضا وجود دارد منابع موجود در آنها بعضا تا چند...

فضا، بازار جدید برای کسب درآمد

1397/07/16
در دوران جنگ سرد، فناوری کیهان‌نوردی به یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌های تبلیغاتی بین دو ابر قدرت تبدیل شده بود و هر دو دولت برای برتری جویی‌های فضایی سرمایه‌های زیادی را مصرف می‌کردند. با...

پربازدیدکننده ترین خبر

مرکز ملی فضایی رویایی که تعبیر نشد

عمر کوتاه مرکز ملی فضایی سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان با نامه‌ای از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور به پایان رسید و کلیه اختیارات این مرکز به جز بخش‌های مرتبط با توسعه فناوری به سازمان فضایی ایران تفویض شد. این تغییر که با عنوان ادغام مرکز ملی فضایی در برخی ستادهای معاونت علمی و تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در رسانه‌های رسمی بازتاب یافت با توجه به روند عملکرد این نهاد کاملا قابل انتظار بود.