1397/09/19

فرانسه سومین ماهواره سیراکیوس ۴ را به ناوگان مخابرات ماهواره‌ای نظامی آینده خود اضافه می‌کند

بر اساس اعلام یک مقام وزارت دفاع فرانسه در ۱۶ آبان ۹۷، این کشور ماهواره جدیدی را به نسل نوین منظومه ماهواره‌ای زمین ثابت خود که در آینده به مدار زمین می‌رود اضافه می‌کند. مسئول برنامه ارتباط‌های ماهواره‌ای در اداره کل ارتش فرانسه، که پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور را برعهده دارد، اعلام کرد که لزوم...
فرانسه سومین ماهواره سیراکیوس ۴ را به ناوگان مخابرات ماهواره‌ای نظامی آینده خود اضافه می‌کند

بر اساس اعلام یک مقام وزارت دفاع فرانسه در ۱۶ آبان ۹۷، این کشور ماهواره جدیدی را به نسل نوین منظومه ماهواره‌ای زمین ثابت خود که در آینده به مدار زمین می‌رود اضافه می‌کند.

لورن جانین (Laurent Jannin) مسئول برنامه ارتباط‌های ماهواره‌ای در اداره کل ارتش فرانسه (DGA سرواژه Direction générale de l’armement)، که پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور را بر عهده دارد، در کنفرانس مخابرات ماهواره‌ای نظامی سال ۲۰۱۸ (Global Milsatcom 2018) اعلام کرد که لزوم ارتباط ماهواره‌ای پهبادها و هواپیماهای نظامی نیاز به ماهواره اضافه‌ای را ایجاد کرده است که حداکثر در سال ۲۰۳۰ به فضا فرستاده خواهد شد. برای پاسخ به نیازمندی‌های خاص و رو به رشد سامانه‌های هوابرد، این ماهواره با دو ماهواره سیراکیوس۴ (Syracuse 4)  که در حال حاضر مراحل ساخت را طی می‌کنند متفاوت است.

در ناوگان نوین مخابرات ماهواره‌ای نظامی فرانسه ابتدا دو ماهواره پیش‌بینی شده بود. ماهواره‌های سیراکیوس۴آ و ۴بی برای حمل بارهای مفیدی که در باند X و کا-بند (Ka-band) کار می‌کنند طراحی‌شده‌اند و قابلیت مقاومت در برابر تهدیدهای گوناگون را ازجمله حمله‌های سایبری، پارازیت و حملات هسته‌ای در ارتفاع‌های بالا دارد. هر دو این ماهواره‌ها برای عمر ۱۵ سال طراحی‌شده‌اند. قرارداد ساخت این دو ماهواره در دسامبر ۲۰۱۵ بسته شد و نخستین ماهواره سیراکیوس ۴ قرار است در سال ۲۰۲۱ و ماهواره دوم در ۲۰۲۲ در مدار زمین قرار داده شود. ساخت این دو ماهواره را کنسرسیومی از شرکت تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) و ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) بر عهده دارد.

موضوعی که باعث شده است فرانسه در اندیشه اضافه کردن ماهواره دیگری بیفتد این است که ماهواره‌های سیراکیوس۴آ و ۴بی دارای پرتوهای نقطه‌ای هستند که سیگنال‌های ماهواره را روی یک منطقه جغرافیایی محدود متمرکز می‌کند. این نوع پرتوهای متمرکز معمولا برای نیروهای زمینی که نسبتا آرام حرکت می‌کنند و تا هنگام رسیدن به محدوده درگیری نیاز به ارتباط ماهواره‌ای ندارند مناسب است، اما برای هواپیماهای نظامی که ممکن است صدها یا حتی هزاران کیلومتر را حین عملیات طی کنند مناسب نیست. بنابراین طبق اعلام جانین، فرانسه به ماهواره‌ای با ظرفیت بالا با پوشش‌دهی وسیع نیازمند هستند. به گفته او بسیاری از جنبه‌های فنی ماهواره سوم هنوز در مرحله تصمیم‌گیری نهایی قرار دارد مانند اندازه دقیق ماهواره و زمان دقیق پرتاب.

فرانسه در حال حاضر دارای چهار ماهواره مخابراتی نظامی فعال است: دو ماهواره سیراکیوس۳آ و ۳بی تماما در تملک فرانسه است و ماهواره‌های سیکرال۲ (Sicral2) و ماهواره آتن-فیدوس (Athena-Fidus) با ایتالیا در تملک مشترک است. این ماهواره‌ها اروپا، خاورمیانه، آفریقا و قسمت‌های گسترده‌ای از آسیا تا حدود ویتنام را پوشش می‌دهند. ماهواره جدید نیز قرار است همین محدوده‌ها را پوشش دهد.


مخابرات ماهواره‌ای |

نظر شما
اخبار مرتبط

امکان انجام حملات سایبری به ترمینال‌های مخابرات ماهواره‌ای نظامی

1397/07/21
طبق یافته‌های محققین شرکت فعال در زمینه امنیت سایبری آیواکتیو IOActive)) برخی از ترمینال‌های مخابرات ماهواره‌ای که در عملیات‌ها توسط سربازان استفاده می‌شود، نقص‌هایی دارند که آنها را نسبت...

ماهواره مخابراتی نظامی آمریکا به مدار زمین رفت

1397/07/26
نیمه شب گذشته یک ماهواره مخابراتی نظامی آمریکا به ارتفاع ۳۵۸۸۸کیلومتری زمین فرستاده شد. این ماهواره ارتباطاتی ایمن و ماندگار برای ارتش فراهم می کند. ماهواره‌بر اطلس۴ (Atlas-4) شرکت United...

پربازدیدکننده ترین خبر

انقلابی در ساخت موتور ماهواره‌بر

یک موتور ماهواره‌بر نوآورانه هواتنفسی به تازگی آزمایش‌های بازبینی طراحی سازمان فضایی اروپا (ESA) را با موفقیت گذرانده و برای تست‌های اصلی طی 18 ماه آینده آماده می‌شود. موتور ماهواره‌بر هواتنفسی سینرژتیک با نام اختصاری سابر (SABRE) که در شرکت بریتانیایی ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines) در حال توسعه می‌باشد، قادر خواهد بود که بین دو حالت تغییر وضعیت دهد. در هنگام استفاده به عنوان موتور هواپیما، سابر از اکسیژن داخل اتمسفر استفاده کرده و در حالت استفاده به عنوان موتور ماهواره‌بر، هیدروژن مایع را به عنوان سوخت با یک اکسیدایزر وارد فرایند احتراق کرده و نیروی پیشران تولید می‌کند. این فناوری که مشخصا برای پروازهای فضایی زیرمداری و سفرهای فراصوت بین قاره‌ای کاربرد دارد، ممکن است انقلابی در صنعت حمل و نقل فضایی به وجود آورد.