تصویر تولد ستاره در صورت فلکی جبار

دو جت تقریباً متقارن که از جرم هربیگ هارو (Herig Haro) پرتاب‌ شده، در تصویر نشان داده‌ شده است. این تصویر به‌وسیله آشکارساز مادون‌قرمز (ISAAC) گرفته شده است و در صورت فلکی جبار در ناحیه ستاره زا (ابر مولکولی چگال) قرار دارد.

در این ناحیه ابرهای مولکولی گاز و گردوغبارها به علت نیروی جاذبه فروریزش می‌کنند و سریع‌تر و سریع‌تر می‌چرخند بنابراین داغ‌تر و داغ‌تر می‌شوند تا اینکه یک ستاره جوان در مرکز ابر متولد می‌شود.بقیه مواد  که اطراف این پیش ستاره می‌چرخند به هم نزدیک می‌شوند و دیسک برافزایشی (Accretion Disk) را تولید می‌کنند که درنهایت به سیارات، شهاب‌سنگ‌ها و یا دنباله‌دارها تحول می‌یابند.

اگرچه فرآیند تولید جت هنوز به‌طور کامل درک نشده است اما آنچه از این عکس مشخص است این است که پیش ستاره و دیسک برافزایشی باعث تولید جت شده‌اند. ستاره‌ای که در مرکز جرم هربیگ هارو دیده می‌شود واقعاً یک ستاره خیلی جوان است که فقط چندین هزار سال عمر دارد و جت‌های آن به‌طور چشمگیری متقارن هستند.

همین‌طور چندین نقطه روشن (Knot) در فاصله‌های نسبتاً پایدار دیده می‌شود.پایداری نقاط روشن نشان می‌دهد که پالس‌های جت‌ها خیلی منظم و سریع هستند و در بازه زمانی خیلی کوتاه منتشر می‌شوند شاید در حدود ۳۰ سال.

منبع