تصویر تولد ستاره در صورت فلکی جبار

0 550

دو جت تقریباً متقارن که از جرم هربیگ هارو (Herig Haro) پرتاب‌ شده، در تصویر نشان داده‌ شده است. این تصویر به‌وسیله آشکارساز مادون‌قرمز (ISAAC) گرفته شده است و در صورت فلکی جبار در ناحیه ستاره زا (ابر مولکولی چگال) قرار دارد.

در این ناحیه ابرهای مولکولی گاز و گردوغبارها به علت نیروی جاذبه فروریزش می‌کنند و سریع‌تر و سریع‌تر می‌چرخند بنابراین داغ‌تر و داغ‌تر می‌شوند تا اینکه یک ستاره جوان در مرکز ابر متولد می‌شود.بقیه مواد  که اطراف این پیش ستاره می‌چرخند به هم نزدیک می‌شوند و دیسک برافزایشی (Accretion Disk) را تولید می‌کنند که درنهایت به سیارات، شهاب‌سنگ‌ها و یا دنباله‌دارها تحول می‌یابند.

اگرچه فرآیند تولید جت هنوز به‌طور کامل درک نشده است اما آنچه از این عکس مشخص است این است که پیش ستاره و دیسک برافزایشی باعث تولید جت شده‌اند. ستاره‌ای که در مرکز جرم هربیگ هارو دیده می‌شود واقعاً یک ستاره خیلی جوان است که فقط چندین هزار سال عمر دارد و جت‌های آن به‌طور چشمگیری متقارن هستند.

همین‌طور چندین نقطه روشن (Knot) در فاصله‌های نسبتاً پایدار دیده می‌شود.پایداری نقاط روشن نشان می‌دهد که پالس‌های جت‌ها خیلی منظم و سریع هستند و در بازه زمانی خیلی کوتاه منتشر می‌شوند شاید در حدود ۳۰ سال.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11679
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها