بالون‌های استراتوسفری جایگزین ارزان‌قیمت ماهواره‌ها

0 852

ارتش آمریکا مشغول آزمایش بالون‌هایی است که به نقطه خاصی از لایه استراتوسفر جو می‌روند و جایگزین ارزان قیمت برای ماهواره به‌حساب می‌آیند.
 سازمان دارپا (DARPA) آزمایش این بالون‌ها را آغاز کرده است. به گفته محققان این بالون‌ها جایگزین ارزان‌قیمت برای ماهواره به‌حساب می‌آیند.
موارد استفاده این بالون‌ها شامل برقراری ارتباط با مناطق دورافتاده یا منطقه حادثه‌دیده و انجام مأموریت‌های نظارتی است. این ابزار باانرژی خورشیدی کار می‌کند و با کمک حسگرهای مختلف می‌تواند موقعیت خود را بیابد و تغییرات در باد را پیش‌بینی کند. 
این ابزار نظامی می‌تواند حداکثر در ارتفاع ۲۰ هزار متری زمین قرار گیرد. این در حالی است که بالون‌های مشابه می‌توانند تا ارتفاع ۲۷ هزار متری بالا روند.
در حال حاضر بالون‌هایی که به استراتوسفر ارسال می‌شوند فقط چند روز می‌توانند در یک نقطه بمانند زیرا باد در جهت‌های غیرمنتظره‌ای می‌وزد. در همین راستا دارپا مشغول آزمایش حسگرهای  باد است. این بدان معناست که با پیش‌بینی بادها می‌توان موقعیت بالون را در زمان موردنیاز تغییر داد. حسگر مذکور  Strat-OAWL نامیده می‌شود.
این بالون‌ها توسط شرکت ریون ائرواستار ( Raven Aerostar) ساخته‌شده‌اند که پیش‌ازاین بالون‌های Loon را برای آلفابت تهیه‌کرده بود.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11655
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها