افزایش توان هند در ارسال محموله به فضا

0 1,065

ماهواره مخابراتی هندی جی ست-۲۹ (GSAT-29) هفته گذشته از پایگاه فضایی ساتیش دهاوان (Satish Dhawan Space Centre) توسط ماهواره‌بر سنگین  GSLV Mk III به فضا پرتاب شد. این ماهواره پس از ماهواره جی ست-۱۷، دومین ماهواره سنگین هند محسوب شده و همچنین سنگین‌ترین ماهواره هندی است که از خاک این کشور به فضا پرتاب شده است. مهم‌ترین دستاورد این پرتاب برای هند، دستیابی به توان پرتاب ماهواره‌های سنگین‌تر از 3 تن به فضا می‌باشد. این کشور پیش از این توانایی پرتاب ماهواره‌های سنگین را به فضا نداشت و برای ارسال این قبیل ماهواره‌ها به فرانسه متکی بود.

ماهواره مخابراتی جی ست-۲۹ به تعدادی ترانسپاندر باندهای Ka و Ku مجهز شده است. این ماهواره۳۴۲۳کیلوگرمی قرار است پهنای باند اینترنتی را به مناطق دورافتاده ارائه دهد. البته به غیر از ماموریت اصلی، جی ست-۲۹ وظیفه آزمایش چند فناوری جدید را نیز بر عهده دارد: محموله باند Q/V، ارسال و دریافت داده از طریق مخابرات اپتیکال و تهیه تصاویر سنجشی با دقت بالا از زمین به کمک یک دوربین پیشرفته. این ماهواره توسط سازمان فضایی هند (ISRO) بر اساس باس ماهواره‌ای I-3000 ساخته شده و با بهره‌گیری از دو آرایه خورشیدی برای تامین توان، طی مدت ۱۰ سال در مدار GEO فعالیت خواهد کرد. 

همانطور که گفته شد، پرتاب ماهواره جی ست-۲۹ توسط ماهواره‌بر GSLV Mk III انجام شد. این ماهواره‌بر۴۳متری، با ۶۴۰تن وزن سنگین‌ترین و قدرتمندترین ماهواره‌بر هند محسوب می‌شود و می‌تواند محموله‌ای ۴تنی را به مدار GTO یا محموله‌ای ۸ تنی را به مدار LEO حمل کند. اولین پرتاب مداری این ماهواره‌بر در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ با ارسال ماهواره جی ست-۱۹ به فضا صورت گرفت. شایان ذکر است که پرتاب چهارشنبه ۲۳آبان، پنجمین پرتاب فضایی هند در سال ۲۰۱۸ می‌باشد و به احتمال زیاد این تعداد در عدد۵ متوقف نخواهد شد.

منبع spaceflightinsider
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11652
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها