ماهواره‌بر آمریکایی آنتارس حامل یک فضاپیمای باری به فضا پرتاب شد

0 532

ماهواره‌بر آمریکایی آنتارس حامل یک فضاپیمای باری صبح روز شنبه، ۲۶آبان،  از سواحل شرقی این کشور به سمت ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب شد.
ماهواره‌بر آنتارس که توسط شرکت نورتروپ گرومن (Northrop Grumman) برای آژانس فضایی آمریکا (NASA) کرایه شده است، ساعت ۴:۰۱ به وقت محلی از مرکز پرتاب موشکی والوپس آیلند در ساحل اقیانوس اطلس واقع در سه ساعتی در شمال واشنگتن به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌بر حامل فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) است که در داخل آن بیش از سه تن مواد غذایی، لباس و تجهیزات علمی برای سه فضانوردی است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر هستند.
مرکز کنترل ماموریت‌های فضایی آمریکا اعلام کرد اولین طبقه از موشک ماهواره‌‌بر آنتارس سه دقیقه پس از پرتاب بدون هیچ مشکلی از آن جدا شد و موشک در حال حاضر به طور عادی به مسیر خود ادامه می دهد. پیش‌بینی می‌شوداین فضاپیمای آمریکایی روز دوشنبه به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شود.
ناسا از سال ۲۰۱۲ از شرکت‌های آمریکایی اسپیس ایکس (SpaceX) و اوربیتال ای‌تی‌کی (Orbital ATK) که امسال توسط گروه نورتروپ گرومن خریداری شده است، برای ارسال تدارکات و تجهیزات مورد نیاز در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کند. این شرکت‌ها تا به امروز به ترتیب ۱۵ و ۹ مأموریت انجام داده‌اند و هر کدام از آن‌ها در یک مأموریت شکست خورده است.
ماموریت‌های تدارکاتی متمایز از ماموریت‌های انتقال فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی است.
از سال ۲۰۱۱ فقط روس‌ها توانمندی اعزام انسان به فضا را دارند اما ناسا با شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ (Boing) در خصوص ساخت فضاپیماهای سرنشین‌دار قرارداد امضا کرده است و انتظار می‌رود این پروژه به طور نظری از سال ۲۰۱۹ آغاز شود. در حال حاضر آژانس فضایی آمریکا بابت هر رفت و برگشت فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی حدود ۸۰میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.
مأموریت اعزام فضاپیمای سرنشین‌دار به فضا ۱۱اکتبر گذشته به شکست انجامید. یک فضاپیمای سایوز حامل دو فضانورد که یکی از آن‌ها آمریکایی بود، ۲دقیقه پس از پرتاب در جدا شدن طبقات خود دچار مشکل شد و دو فضانورد مجبور شدند به زمین بازگردند.
این شکست نادر گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص تعلیق پرتاب فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی برانگیخت اما پس از تحقیقاتی در خصوص علت شکست مأموریت، روسیه بار دیگر مأموریت دیگری را برای اعزام فضانوردان در ۳دسامبر برنامه‌ریزی کرد.

منبع خبرگزاری صداو سیما
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11651
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها