اعزام فضانورد مقصد نهایی امارات نیست

0 1,138

سیروس برزو: امارات برای فرستادن اولین فضانورد به مدار آماده می‌شود. بااین‌حال، برنامه‌های جاه طلبانه امارات برای فرستادن فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی در آوریل ۲۰۱۹ ممکن است به دلیل مشکل ایجادشده در پرتاب سایوز ام.اس-۱۰ تأخیر داشته باشد. ظاهراً برنامه پروازها به ایستگاه فضایی بین‌المللی  تغییراتی پیداکرده و زمان فرستادن فضانورد اماراتی، فعلاً جای بحث است. محمد الاهبابی مدیرعامل سازمان فضایی امارات در حاشیه نمایشگاه هوا- فضایی در بحرین به خبرنگار ریانووستی یولیا تروتسکای در مورد اولین پرواز فضانورد اماراتی به ایستگاه فضایی بین‌المللی, بر هم خوردن برنامه این سفر پس از حادثه ناو کیهانی سایوز و اینکه آیا فضانوردان امارات در شهرک ستارگان همچنان آماده می‌شوند یا خیر پاسخ داد.

– با توجه به حادثه موشک روسی سایوز در چه زمانی پرواز اولین فضانورد امکان‌پذیر است، برنامه‌های پرواز تغییر خواهد کرد؟ آيا قرارداد همچنان معتبر است يا خير؟

همکاری بین روسیه و امارات در فضا یک همکاری راهبردی است. بعد از ایجاد سازمان فضایی امارات توافقنامه‌ای جهت همکاری راهبردی با روسکاسموس  در سال ۲۰۱۶ امضا شد. پس‌ازآن ما اجرای این توافقنامه در موارد مختلف ازجمله آموزش فضانوردان امارات شروع شد. تابه‌حال، روسیه در مورد تغییرات احتمالی در برنامه پرواز اولین فضانورد اماراتی در ارتباط با حادثه ناو کیهانی سایوز با ما نداشته است و هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی یا هر نشانه در مورد تأخیر پرواز اماراتی فضانورد دریافت نکرده‌ایم. ازنظر زمانی برای فرستادن اولین فضانورد امارات به ایستگاه فضایی بین‌المللی  برای ما همان تاریخ  آوریل ۲۰۱۹ است تمرینات به‌طورمعمول ادامه دارد و هیچ‌چیز در برنامه آموزش فضانوردی، ازلحاظ زمان یا فشار کاری، تغییر نکرده است.
ما نمی‌خواهیم قرارداد را با روسکاسموس (Roscosmos) خاتمه دهیم، ما هنوز همان برنامه‌ها و پارامترهای مشابه راداریم. فضا منطقه با خطرات جدی است و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. تمام افرادی که در این صنعت‌کار می‌کنند طبیعت این فضا را می‌دانند، به آن عادت کرده‌اند و البته همیشه راه‌حل‌هایی برای مشکلات وجود دارد. آنچه مربوط به روابط ما با روسکاسموس است، ما هنوز هم با آن‌ها همراه هستیم و وضعیت ازنظر ما تغییری نکرده است. در اوایل ماه دسامبر، پرتاب ناو کیهانی سایوزها باید از سر گرفته شود. امیدواریم که همه‌چیز بر وفق مراد پیش رود. برای ما ایمنی پرواز مهم است و خطر جانی برای فضانورد به حداقل برسد، ما دائماً با طرف روسی ارتباط داریم و تاکنون برنامه‌های ما تغییر نکرده است.

 آیا فضانوردان امارات همچنان در مرکز آموزش فضانورد روسی آماده می‌شوند؟
دو نفر از فضانورد ما از سپتامبر شروع به آموزش در شهر ستاره‌ای کردند. در حال حاضر، آن‌ها برنامه آموزشی تکمیلی خود را ادامه می‌دهند و در ماه آوریل می‌توانند به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند. آماده‌سازی آن‌ها طبق برنامه ادامه دارد.

فضانورد امارات چه آزمایشاتی را طی پرواز در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام خواهند داد؟
 نقشه امارات برای اکتشافات فضایی برنامه‌ای نیست که تنها به پرواز یک فضانورد خاتمه پیدا کند، برنامه ما در ارتباط با توسعه پروژه‌های علمی و تحقیقات ادامه‌دار است.  ایستگاه فضایی بین‌المللی  نمونه‌ای از یک آزمایشگاه بین‌المللی بشمار می‌رود که تجربه همه دنیا در آن بکار گرفته‌شده است. فضانورد اماراتی در ایستگاه  آزمایش‌های علمی درزمینهٔ زیست‌شناسی، شیمی، و همچنین یک تجربه کشاورزی کوچک انجام خواهد داد. او سعی خواهد کرد که نخل خرما را در ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد دهد. امارات به داشتن نخل‌های خرما مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی مشهور است. او طبق برنامه هسته خرما را به ایستگاه خواهد برد تا شرایط رشد آن در فضا را زیر نظر بگیرد. ما می‌توانیم برخی از مشکلات موجود در زمین را با استفاده از دانش به‌دست‌آمده در مدار حل کنیم.

پیش‌ازاین گزارش‌شده است که یک پرواز طولانی‌مدت (۳۰-۴۰ روز) برای یک فضانورد امارات در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش‌بینی‌شده , چه کسی قرار است آن سفر را انجام دهد همان نفر اول یا همراه او که اینک در مرکز آموزش کیهان‌نورد آموزش می‌بیند و یا شخص دیگری انتخاب خواهد شد؟

در حال حاضر، برنامه ما اقامت کوتاه‌مدت ۱۰ روزه یک فضانورد در مدار است. بااین‌حال امارات برنامه اکتشاف فضایی طولانی‌مدت دارد. ما می‌توانیم فضانوردان مختلفی را آموزش دهیم و آن‌ها هرساله به مدار بفرستیم. ما قصد داریم دو فضانورد دیگر را علاوه بر دو نفر که قبلاً انتخاب کرده‌اند، گزینش کنیم، چون مایلیم گروه فضانوردان خودمان را مانند سازمان‌های بزرگ فضایی جهان داشته باشیم. ما در یک انتخاب ملی از بین چهار هزار متقاضی, نه نفر را در فهرست کوتاه‌مدت را انتخاب کردیم و می‌توانیم از این ۹ نفر, افراد دیگری را برای شرکت در پروازهای بعدی انتخاب کنیم.
پرواز طولانی فضانورد امارات این بستگی به پیشرفت فضانوردی و تحولات مربوط به سفینه‌های فضایی (در روسیه و آمریکا)  دارد. ما برای توسعه فضانوردی خودمان به‌دقت برنامه‌ریزی می‌کنیم، به‌آرامی قدم برمی‌داریم و فرصت‌ها و قابلیت‌های خودمان برای گام‌های بعدی را می‌سنجیم.

آیا برنامه‌ای برای راهپیمایی فضایی فضانورد اماراتی هم پیش‌بینی‌شده است؟
نه، فعلاً چنین برنامه‌ای وجود ندارد. ما هنوز در آغاز راهیم و اولین فضانورد را می‌فرستیم. شاید در آینده‌ای دورتر دست به این کار بزنیم.

 چه طرح‌های دیگری برای سازمان فضایی امارات دارید که روسیه می‌تواند در آن شرکت کند؟
برنامه‌های دیگری داریم  و در حال حاضر با سازمان فضایی روسیه در حال مذاکره هستیم، ازجمله سرمایه‌گذاری بین روسیه، قزاقستان و امارات برای توسعه بایکونور. من چند روز  دیگر به‌عنوان مهمان افتخاری جهت شرکت در کنفرانس سنجش از راه دور عازم مسکو می‌شوم. قرار است در مورد همکاری‌های راهبردی روسیه و امارات هم مذاکراتی انجام دهم.

 

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11644
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها