سرمایه‌گذاری ناسا در بخش خصوصی برای توسعه فرودگرهای سیارات

0 223

ناسا بیش از ۲۰ قرارداد به ارزش ۵۵میلیون دلار با شرکت‌های خصوصی فضایی در راستای توسعه فناوری‌های موردنیاز فرودگرهای سیارات و قمرها منعقد کرد. مدیربخش مأموریت فناوری فضایی ناسا اعلام کرد که ۱۰جایزه باعنوان بودجه حمایت از فناوری‌هایی که برای کاربردهای تجاری آماده هستند  به ۵ شرکت، تعلق گرفته است .بخش قابل‌توجه این بودجه‌­ها مربوط به سامانه‌های فرودگر سیاره‌ای است.
شرکت بلواورجین (Blue Origin) دو بودجه به ارزش ۱۳میلیون دلار را از آن خود کرده است. یکی از این بودجه‌ها برای توسعه سامانه‌های پیشرانش برودتی (cryogenic propulsion systems) برای فرودگر‌های سیاره‌ای است و بودجه دوم مربوط به توسعه حسگرهای پیشرفته فرود بر سطح سیارات و قمرها است. هر دو این فناوری‌در شرکت سازنده  حامل زیرمداری نیوشپارد (New Shepard) تست خواهند شد. حامل زیر مداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی  زمین فرود می‌آیند.
آستروباتیک (Astrobotic)، یک شرکت تجاری توسعه‌دهنده فرودگرها است و این شرکت بودجه ۱۰میلیون دلاری را برای پروژه (Terrain Relative Navigation) که مربوط به فرود دقیق بر روی سطح ماه و سیارات جایزه برد.
شرکت فرونتییر آئرواسپیس (Frontier Aerospace) به‌طور جداگانه بودجه ۱.۹میلیون دلاری را برد. این شرکت موتورهایی که در فرودگر پاراگرن (Peregrine lander) آستروباتیک استفاده‌شده را تولید می‌کند و قرار است موتور اصلی اولین پرواز پاراگرن را در سال ۲۰۲۰ رونمایی کند.
شرکت یونایتد لانچ الاینس (United Launch Alliance) سه بودجه به ارزش کل ۱۳.۹میلیون دلار برای فناوری پرتاب حامل را گرفت. دو تا از این بودجه‌ها مربوط به تست جریان سیال در داخل سامانه­‌های حامل فضایی و مدیریت سوخت‌های برودتی است. سومین بودجه برای تست سامانه بازیابی بین هوایی است که قرار است با پروژه تشک بادی کندکننده ترکیب شود. 
شرکت سامانه‌های فضایی لورال (Space Systems Loral) نیز قراردادهایی به ارزش ۲میلیون دلار با ناسا بست. طبق این قراردها این شرکت باید فناوری پیشرانش الکتریکی در فضا را آزمایش کند. این فناوری انتقال زنون را به عنوان پیشرانه الکتریکی از یک فضاپیما به فضاپیمای دیگر را به‌عنوان بخشی از خدمات تعمیر و نگهداری ماهواره را ممکن می‌کند.
شرکت توسعه فضاپیما پاراگرن ۱.۶میلیون دلار برای توسعه فناوری به نام Cryogenic Encapsulating Launch Shroud and Insulated Upper Stage (CELSIUS) گرفت که این فناوری  یکی از زیر سامانه های موتور کرایژونیک است که برای عایق کردن و محافظت ازمرحله بالایی (upper stage) کرایژونیک در فضا بکار می‌رود.
همه این فناوری‌ها در راستای سه هدف است که این اهداف شامل توسعه بهره‌برداری از فضا ،حمل‌ونقل کارآمد به فضا، امنیت و افزایش دسترسی به سطوح سیارات است.

منبع اسپیس نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11618
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها