ماهواره‌های اسپیس ایکس برای کاهش آلودگی به زمین نزدیک می شوند

0 1,026

در چند سال گذشته پروژه اینترنت جهانی اسپیس‌ایکس (SpaceX) به نام استارلینک (Starlink) بخش اعظمی از زمان ایلان ماسک (Elon Musk) را به خود اختصاص داده. هدف این پروژه ارسال هزاران ماهواره به مدار پایینی زمین و ارائه اینترنت پرسرعت به مردم اقصی نقاط دنیا بوده است. در ماه فوریه سال جاری میلادی که مصادف بود با اسفندماه سال۹۶ این شرکت دو نمونه اولیه از ماهواره‌های مد نظر خود را درون مدار زمین قرار داد؛ اسپیس ایکس درواقع از این دو ماهواره برای آزمون فنّاوری مدنظرش پیش از اجرای آن در مقیاس وسیع استفاده کرد.
قرار بر این بود که آن ماهواره‌ها به ارتفاعی بالاتر از موقعیت اولیه خود بروند اما این اتفاق نیفتاد و با استناد به همین واقعیت می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که طرح پرتاب اولیه ماهواره‌ها و درنهایت اجرای پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس دستخوش تغییراتی شده است.

اسپیس ایکس از رگولاتوری ارتباطات آمریکا ( regulates telecommunications) درخواست ارسال ۱۵۸۴ماهواره به ارتفاع ۵۵۰کیلومتری زمین را کرده که البته ارتفاع پیشنهادی این شرکت در درخواست اولیه‌اش برابر با ۱۱۱۰کیلومتر بوده. استدلال اسپیس ایکس هم آن است که مدارهای پایینی این امکان را فراهم می‌کنند که با تعداد ماهواره‌های کمتر این عملیات را به انجام رساند و مهم‌تر از آن معدوم‌سازی این ماهواره‌ها بعد از اتمام عملیات نیز ساده‌تر خواهد شد.
اسپیس ایکس قصد دارد در موعد مقرری ماهواره‌های خود را از مدار خارج کند با این‌حال اگر ماهواره‌ای خراب شود و این شرکت نتواند طبق برنامه‌ریزی‌ها آن را از مدار خارج کند آنگاه می‌توان از مزیت قرارگیری آن‌ها در مدار پایینی کمک گرفت و طبق جدول زمانی مشخصی ماهواره‌های غیرعملیاتی را معدوم کرد. در این موقعیت همچنین اثرات طبیعی نظیر گرانش و ذرات موجود در جو که ماهواره‌ها را به‌مرور زمان به سمت پایین هل می‌دهند می‌توانند در بازه زمانی پنج‌ساله آن‌ها را از مدار خارج نمایند.
اما ازآنجاکه طبق پروژه اینترنت جهانی اسپیس ایکس قرار بر این است که درنهایت ۱۲هزار ماهواره به فضا ارسال شوند رهایی از ذرات و بقایای این ماهواره‌ها نیز امری بسیار مهم است. گفتنی است ۱۵۸۴ماهواره‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم تنها بخشی از ۴۴۲۵ماهواره تائید شده توسط کمیسیون ارتباطات فدرال یا اف‌سی‌سی (FCC) برای پرتاب اولیه در سال جاری میلادی هستند.
اسپیس ایکس در درخواست تازه‌اش به اف‌سی‌سی اعلام کرده که دو ماهواره تستی آن به‌خوبی نشان داده‌اند که فعالیت در مدار پایینی زمین چگونه است اما این سازمان هنوز نتایج آن را تائید نکرده.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11613
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها