گزارش پدیده گردوغبار استان سیستان و بلوچستان

0 869

پردازش تصاویر ماهواره‌ای در سازمان فضایی ایران نشان می‌دهد در سال۱۳۹۶ تعداد ۵۲ روز، در ماه‌های مختلف سال پدیده گردوغبار رخ‌داده است که از این تعداد ۲۹بار پدیده گردوغبار استان سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار داده است. بنا بر همین گزارش در همین استان مناطقی بوده است که طی سال۱۳۹۶ حتی تا ۱۵بار رخداد گردوغبار نیز اتفاق افتاده است.
همان‌طور که در نقشه شماره۳ دیده می‌شود، بیشترین فراوانی وقوع، در ضلع جنوبی کشور افغانستان و غرب کشور پاکستان است.


نقشه شماره۳: نقشه فراوانی گردوغبار در سال۱۳۹۶
  همچنین نقشه شماره۴ نیز موضوع شدت وقوع ریزگردها را در این مناطق تائید می‌کند. بنابراین کانون و منشأ این گردوغبارها در سال۱۳۹۶ برای استان سیستان و بلوچستان بیشتر خارجی بوده‌اند.


نقشه شماره۴: نقشه غلظت تجمعی گردوغبار در سال۱۳۹۷
 بنا بر همین گزارش پردازش تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد از ابتدای سال تا ۱۵آبان۱۳۹۷  تعداد ۲۸روز پدیده گردوغبار در کشور رخ‌داده است که از این تعداد ۲۰بار پدیده گردوغبار استان سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار داده است. همان‌طور که در نقشه شماره۵ دیده می‌شود، بیشترین فراوانی وقوع گردوغبار در ضلع جنوب و غرب کشور افغانستان، غرب کشور پاکستان و شمال استان سیستان و غرب استان کرمان است.


 نقشه شماره۵: نقشه فراوانی گردوغبار در سال۱۳۹۷
نقشه شماره۶  نیز موضوع شدت وقوع ریزگردها را در این مناطق تائید می‌کند. بنابراین گزارش کانون و منشأ این گردوغبارها برای استان سیستان و بلوچستان در سال۱۳۹۷ هم داخلی و هم خارجی بوده است.


نقشه شماره۶: نقشه غلظت تجمعی گردوغبار در سال۱۳۹۷

منبع سازمان فضايي ايران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11612
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها